6-7_2020_JBF 1
Bygghemma växer mest Sedan Bygghemmagruppen bilda
des 2012 har bolaget gjort 30 förvärv och blivit det största noterade e-handelsbolaget inom byggvaror och heminredning i Europa. Förvärven ska fortsätta och enligt bolagets senaste kvartalsrapport i april har försäljningen gynnats av coronakrisen. - Det är allmänt känt att coronakrisen har varit positiv för branschen. Det kan ta tid att lära oss att leva med coronan tills vi har ett vaccin. Det är ändå rimligt att Sverige rullar på, att vi kan fortsätta leva. Nu minskar resandet och konsumenter spenderar mer pengar på hemmet, konstaterar Mikael Olander, chef för Bygghemmas DIYsegment. BYGGHEMMA HAR SOM mål att göra tre förvärv per år och tanken är att samla upp bolag i en bransch så att de tillsammans blir starkare. Mikael Olander poängterar att Bygghemma inte stänger ned eller slår ihop bolag utan skapar partnerskap. - Vi är en bra partner och innan vi gör ett förvärv tittar vi på vad vi och bolaget kan bidra med från vart sitt håll och vad vi kan göra tillsammans. Vi vill stötta den kraft som redan finns och ha kvar ett ekonomiskt intresse hos ägarna. De ska kunna fortsätta att bygga sitt bolag och vi vill säkerställa att båda parter är glada när det går bra och att båda är ledsna när det går dåligt, säger Mikael Olander. Han framhåller att Bygghemma erbjuder ett bra sammanhang till de bolag som de förvärvar. - De kan stärka sin varumärkesprofil, och både vi och dem kan tjäna mer pengar. Många bolag har också haft växtvärk när vi har förvärvat dem. Vi har gått igenom samma sak och vi kan stödja bolagen genom deras utmaningar. Fokus slutkund Mikael Olander beskriver Bygghemma som bygghandeln med störst sortiment och flest varumärken. Fokus är slutkunden och därför är inriktningen mot design och mode. Det ska vara snyggt och vara av bra kvalitet. - Vi riktar oss inte mot proffs och tyngre byggmaterial är inte vår styrka. Men vi är delägare i XL-Bygg och säljer virke genom lokala XL-Bygghandlare. Genom förvärvet av Bolist blir XL-Bygg starkare och en större kraft på marknaden och det är positivt. Exakt vad det innebär, får framtiden utvisa. Bygghemma kommer inte att satsa på proffsmarknaden. Enligt Mikael Olander har företaget mycket kvar att 12 göra på konsumentsidan och man vill bli bättre på det. Men han konstaterar att många proffs-köp ändå sker på Bygghemmas e-handelsplattform exempelvis när konsumenter anlitar hantverkare för olika projekt. - I många fall lägger konsumenten beställningen själv. Konsumenten vill se vad det kostar och veta vad de betalar för. De vill ha kostnadskontroll. Det är en trend som blir starkare. Transparensen ökar och det är lättare att göra prisjämförelser och köper du själv kan du räkna ut vad det kostar. Många konsumenter vill betala för jobbet och inte för påslag på produkter som har dolda rabatter. Effektiv kundservice Bygghemma har idag 15 visningsbutiker som ställer ut företagets varumärken och där kan kunderna få tips och råd av produktrådgivare. Ska du handla varor får du använda Bygghemmas e-handelsplattform, och för att hjälpa kunder som inte kan besöka visningsbutikerna satsar företaget på telefonsupport som är öppen 7 dagar i veckan. - Vår telefonsupport tar emot väldigt många samtal. Många är nyfikna på våra produkter och andra vill ha råd och hjälp. Telefonsupporten spelar en viktig roll och kunderna värdesätter vår höga servicenivå, säger Mikael Olander. Och han tycker att deras webbplats ger tillräcklig information för att kunden ska kunna fatta ett köpbeslut. - I många fall räcker det att titta på en bra bild och produktbeskrivning. Många har också bra koll på vad grannar, kollegor med flera har köpt. Även om vi inte kan erbjuda ett kundmöte på samma sätt som i en butik, så är våra kunder väldigt nöjda med vår kundservice. Men det kommer alltid JBF ■ 6-7-2020