6-7_2020_JBF 1
att finnas kunder som hellre går till butik, så d
et finns plats för både butiker och e-handel. Starka varumärken Mikael Olander berättar att Bygghemma endast satsar på starka varumärken och kvalitet. Enligt honom finns en jättemarknad för starka varumärken inom hus och bygg. - Vi har fokus på slutkund och varumärken, och inte lägsta pris som exempelvis Byggmax som erbjuder prisgaranti. Om du ska byta fönster så kan du köpa lågprisprodukter. Men om du inte vill chansa och vill att fönstret ska hålla, köper du kvalitet. Vi har valt att sälja kvalitetsprodukter som kostar lite mer. Det är en stor marknad och kunderna är nöjda. Han tror inte att Bygghemmas affärsmodell leder till att konsumenterna går till konkurrenternas fysiska butiker för att välja ut vad de vill ha för att sedan köpa varan på Bygghemma. Enligt honom kommer det alltid att finnas plats för duktiga butiker. - Undersökningar visar att det skapas mer trafik från webben till butiker än tvärtom. Kunderna börjar på Bygghemma och sedan åker de till butiken för att fråga om råd. Vi drar mer trafik än tvärtom. Vi hjälper varandra. Dessutom har byggvaruhandeln inte allt på hyllorna, mycket är lagervaror som måste beställas. Fortsatt expansion Bygghemma har idag 30 bolag i sin portfölj och man kommer att fortsätta expandera och förvärva bolag. - Vi har en bra position på marknaden, starka varumärken och god servicenivå. Våra egna varumärken står idag för 50 procent av koncernens totala omsättning, dock betydligt lägre inom DIYsegmentet, och vi kommer att fortsätta att titta på förvärv. Det är vår väg fram, säger Mikael Olander. Per Gidlund Enligt Mikael Olander kommer Bygghemma inte att satsa på proffsmarknaden men han ser en ökad trend med fler proffs-köp. JBF ■ 6-7-2020 13