6-7_2020_JBF 1
Hållbarhet är framtiden för S:t Eriks Sten- och b
etongvaruföretaget S:t Eriks stuvade om i ledningen för att kunna möta framtida utmaningar. Coronakrisen fanns inte med i beräkningarna, men stenprodukter är fortsatt populära och försäljningen ökar. - Vi ser en bra ökning av efterfrågan hos framförallt privatkedjorna. Troligen gör inte konsumenterna några semesterresor och har tid och pengar över. När det gäller proffskedjorna så ligger försäljningen relativt stabilt jämfört med innan Covid 19. Och direktleveranser till anläggningssidan tuffar på, säger Tomaz Lewander, vd för S:t Eriks. HAN BERÄTTAR ATT betongprodukter som markplattor, stödmurar med mera är bulk som säljer bra. Natursten säljs traditionellt inte jättemycket i retail-ledet utan mest mot riksbyggare och proffskedjor. Anläggningssidan drivs av offentliga investeringar och de ökar med några procent per år. Ny strategi S:t Eriks historia sträcker sig från 1888 då S:t Eriks Lervarufabriker i Uppsala grundades. Med åren har sammanslagningar och förvärv fått företaget att växa. 2015 förvärvades bolaget av en riskkapitalfond och för 1,5 år sedan köptes S:t Eriks av börsnoterade Volati AB som är en industriell ägare och utvecklar sina bolag utan exitstrategi. I samband med ägarskiftet rekryterades också Tomaz Lewander som ny vd från Grimaldi Industri. Tomaz Lewander framhåller att ett nytt ledningsteam för S:t Eriks är på plats och fokus har varit att skapa bättre ordning och reda, samt åstadkomma en mer industriell utveckling av bolaget. - Vi har tagit fram en ny strategi för de närmaste 5-6 åren, vilken skiljer sig ganska mycket från tidigare. Våra kunder ska uppleva oss som en professionell och enkel leverantör att göra affärer med. Vi fortsätter att utveckla vårt fokus på effektiv och snabb kundservice. Vår vision är att vi ska vara det självklara valet i ett hållbart samhällsbyggande. Han berättar S:t Eriks har ett 10-tal egna fabriker i Sverige och där tillverkas merparten av de produkter som företaJBF ■ 6-7-2020 Tomaz Lewander betonar att S:t Eriks satsar mycket pengar på att kunna hjälpa kunderna att minska sina klimatavtryck. get säljer. I linje med den nya strategin investerar företaget mycket pengar kopplat till hållbarhet. Fokus hållbarhet - Vi är på god väg att bli bäst på att minimera klimatavtryck och vi tar fram produkter som hjälper våra kunder att reducera sina CO2-avtryck. Vi är med i en rad samarbeten för att ta till oss nya innovationer inom området, säger Tomaz Lewander. Han förklarar att olika kunder efterfrågar olika sorts produkter. För vissa privatkedjor är kanske estetiken viktig, medan riksbyggare tittar på kostnadseffektivitet, att produkterna är tekniskt och miljömässigt hållbara. - Ur CO2-perspektiv är natursten en oslagbar produkt. Traditionellt är det mindre natursten på privatsidan. Men naturstensbranschen, både för inne- och utemiljö, kommer att växa, bland annat beroende på dess minimala CO2-avtryck och vi kommer att satsa ännu mer på det. Nyligen förvärvade vi ett bolag inom fasadbeklädnad i natursten. Och vi kommer att satsa på fortsatt tillväxt och fokusera mycket på att utveckla S:t Eriks varumärke i linje med visionen vi har, avslutar Tomaz Lewander. Per Gidlund 19