6-7_2020_JBF 1
juridik Ny vägledning för skyddsbehandlat virke D
et slarvas med märkning av träskyddsbehandlat virke. Kemikalieinspektionen har därför tagit fram ny information om regler som gäller för märkning av träskyddsbehandlat virke samt en vägledning kring hur den praktiska hanteringen kan lösa. MYNDIGHETEN RIKTAR SIG till företag som tillverkar och säljer träskyddsbehandlat (tryckimpregnerat) virke, till både yrkesmässiga kunder och konsumenter. Vägledningen behandlar vilka regler som finns kring träskyddsbehandlat virke, NTR-märkning, vad som gäller för varor som säljs styckvis, buntat virke och produkter av träskyddat virke samt vad som gäller vid internetförsäljning. Kemikalieinspektionen har konstaterat att det särskilt slarvas med importerade träprodukter som ibland helt saknar märkning, trots att samma märkningsregler gäller för alla producenter vars produkter säljs i Sverige. Positiv till klimatdeklarationer KONKURRENSVERKET ÄR POSITIVT till förslaget om en ny lag och förordning om klimatdeklarationer för byggnader men anser att klimatdeklarationer på sikt ska omfatta samtliga skeden och aktiviteter i en byggnads livscykel. Myndigheten anser dock att kravet på klimatdeklaration enbart bör tillämpas på uppförande av nya byggnader och inte vid ombyggnad, tillbyggnad eller ändring. Dessutom anser Konkurrensverket att förslagets konsekvensanalys också bör omfatta en analys av konkurrenspåverkan inom bland annat byggmaterialsektorn. JBF ■ 6-7-2020 Översyn av ansvarsregler DEN PÅGÅENDE SPRIDNINGEN av det nya coronaviruset har resulterat i att både små och stora företag allt oftare får likviditetsproblem. Riksdagen uppmanar därför regeringen att göra en översyn med tillfällig inriktning av de tidsfrister i aktiebolagslagen som gäller för personligt betalningsansvar vid kapitalbrist. Riksdagen menar att dagens tidsfrister för åtgärder som ska genomföras vid kapitalbrist kan leda till att bolagsföreträdare väljer att avveckla livskraftiga företag för tidigt av rädsla för att annars drabbas av ett personligt betalningsansvar. Regeringen är inte bunden av Riksdagens uppmaning men enligt konstitutionell praxis är utgångspunkten att man bör följa den. 25