Köldkammartest av Kabe Van 1
TEKNIK Normalt är de luftburna systemen i denna t
yp av bilar på 4–6 kW. Resultat Målet var som sagt att Kabe Van ska vara en lika komfortabel vinterbostad som deras övriga husbilar. Och lika energieffektiv. Det ska alltså inte krävas mer energi för att hålla värmen ombord än i en vanlig husbil från Kabe. Ett mål man uppnått. Kabe van förbrukar 81 W/°C. Deras storleksmässigt närmaste halvintegrerade husbil förbrukar 75W/°C. Siffror som inte säger särskilt mycket. Men om jag berättar att normal förbrukning för en 6,36 meters plåtis (60 cm kortare än Kabe Van) ligger på ca 100 W/°C så förstår man att testbilen är ca 20% energisnålare. Eller, med andra ord, 20% bättre isolerad. Men nu var det ju inte bara själva temperaturen som var viktig. Att ha en jämn temperatur genom hela bilen var också ett mål. Efter 5h i kammaren, med -15°C utanför når man måltemperaturen om 20°C vid dinetten. Då är det 23°C i sovrummet. Ett resultat Kabe inte är helt nöjda med. De hade önskat en maximal skillnad på 2°C genom hela bilen. Med testet som utgångspunkt kommer man nu se över balansen och korrigera så det blir något svalare i sovrummet. Till sist tittar vi på strålningskylan. Den mäts av samma sensor som mäter temperaturen mitt i bilen. Att redovisa detta är lite vanskligt. Man kan lätt ta siffrorna för bokstavligt och tillskriva dem överdriven betydelse. Enligt instrumentet gör strålningskylan från skjutdörren att det känns 3°C kallare när man sitter nära. I denna bil är det skjutdörren som är främsta källa till strålningskyla. Jag satt i kortärmad tröja på passagerarsidan, närmast skjutdörren. När jag tar på dörrens nakna plåt känns den kall. Men jag känner inte någon kyla stråla mot min vänstra arm när den vilar på stolens armstöd. Enligt Mikael som är testledare är 3°C skillnad en normal siffra och inget man upplever negativt ombord. Har man en långärmad tröja är det omärkbart. Lek med siffror Med 9 kw total värmekapacitet och en energiåtgång om 81 W/°C kan Kabe Van teoretiskt klara att hålla 20°C ombord med en yttertemperatur på smått otroliga -90°C. Men det är som sagt endast i teorin, det finns andra faktorer som omöjliggör detta. Det ger dock en bild av hur väl rustad bilen är för vinterbruk. En normal plåtis med 4 kW luftburen värme och en energiåtgång på 100 W/°C klarar i teorin -20°C Med en 4 kW värmare i Kabe Van skulle den klara -30°C. Det är isoleringen som är skillnaden. Jag tycker Ett köldkammartest är väldigt statiskt. Med människor som rör sig i bilen bildas luftströmmar som jämnar ut temperaturskillnaden genom bilen. Men statiska test är jämförbara och därför viktiga. Mest imponerad var jag av hur kraftig konvektorverkan var runt sängarna bak. Trots att man sover i närheten av fönstret är det inget som helst kallras ner mot sängen. En hög sarg leder varm luft upp mot väggen. Och i ramen runt fönstret är det ventilation som gör att varmluften stiger innanför ramen. Att det i överskåpen var varmt trots att de var stängda är också imponerande. Kabe har en bakre vägg i överskåpen. Bakom denna vägg stiger varmluften. På så vis kan man inte blockera luftströmmen med det man fyller skåpen med. Jag hittade ingen kall vrå ombord. Inte ens från takluckorna kunde jag känna någon kyla. Med invändiga isolertäcken i förarhytt och vid bakdörrarna är värmekomforten i denna inredda skåpbil helt jämförlig med en vinterbonad vanlig husbil. Det finns andra inredda skåpbilar där man ansträngt sig för att få goda vinteregenskaper. Närmast i utförande ligger Westfalia som har ett dieseldrivet, vattenburet system med golvvärme. Något vi testat tidigare och hyllat. Men frågan är om inte Kabe tar täten med sin effektiva isolering. Med en prislapp norr om en miljon är det ingen billig plåtis. Men den känns ändå prisvärd. Testgeneral är Kabes Vice VD, Mikael Blomqvist. Han ger inte mycket för den norm som anger husbilars vinterduglighet. Den gynnar små, enkelt byggda husbilar med luftburen värme och missgynnar premiumbilar med vattenburen värme. Han har utvecklat ett eget testförfarande som bättre visar husbilens boendekomfort i sträng kyla. 44 HUSBILEN 1/20 «