Kingsize 1
Universal Music Group DRAKE VS. KANYE WEST Histor
ien om Drake och Kanye Wests relation går tillbaka ett drygt årtionde och är på sätt och vis lika komplex och böljande som logisk och harmlös. Men en konflikt finns uppenbarligen där. Frågan man ställer sig är om det handlar om infekterat sår, ett småsint gnabb eller helt enkelt en utstuderad marknadsföringsplan. Eller allting på samma gång. Hur man än vrider och vänder på det handlar det till syvende och sist om en sak: Kampen om lyssnarna. Den första gången som Kanye Wests och Drakes vägar korsades var på samarbetet kring Drakes musikvideo till ”Best I Ever Had”, som Kanye regisserade. Ett samarbete som senare följdes upp av att de tillsammans skrev Toronto-stjärnans stora hit ”Find Your Love”, som Kanye också producerade tillsammans med No I.D och Jeff Bhasker. Och redan här började också deras relation att svaja. Drake blev helt enkelt för stor för att agera protegé åt Ye, som dessutom redan hade en mentor i form av Lil Wayne. Ett beryktat album med just Lil Wayne var bland annat en av anledningarna till att Jay-Z och Kanye West slog sig samman och släppte monumentala ”Watch The Throne” (2011). Kanye själv har givit Drake äran för att sporra honom, en maktbalans som uppenbarligen är svårnavigerad. Genom åren har samarbeten varvats med smygdissar och ibland mer än så. När Pusha T släppte disslåten ”The Story of Adidon” ställdes relationen på sin spets och blev kanske som mest infekterad på grund av påståenden som lydde att Kanye 14 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2021 förpassat information till sin G.O.O.D Music-kollega. Information som sårade Drake på djupet. ”Idols become rivals” brukar det heta, och kanske är det den mest träffande beskrivningen av rapparnas relation. För det råder ingen tvekan om att Drake sett upp till Kanye och att respekten i grund och botten är ömsesidig. Drake är uppenbarligen ingen duvunge och har inte varit så på många år, något som Kanye West – vare sig han vill eller inte – måste förhålla sig till. Kanske är det också därför som kampen i slutändan har kommit att handla om lyssnarna, rekorden och makten. I skrivande stund har de första dagarna av september passerat och Drake har nyss släppt sitt efterlängtade album ”Certified Lover Boy”. Bara dagar tidigare kom det minst lika omtalade albumet ”Donda”, som Universal (enligt honom själv) tvingat ut mot Kanyes vilja. Och både rykten och logik talar för att han väntade på just ”CLB”. Något vi känner igen från den klassiska bataljen kring albumförsäljning mellan 50 Cent och Kanye West hösten 2007, som den senare som bekant gick segrande ur. De nya albumen då? Ja, det finns gott om rader på både ”Donda” och ”CLB” som går att koppla till fejden. Från de hotfulla raderna på ”Ok Ok”, där Kanye tycks anklaga Drake för både plagiat och svek, till låten ”Pure Souls” där han nämner Drake-titlar som ”Mob Ties” och ”God’s Plan” innan han avslutar med orden: “Man, I swear these boys keep playin’ / We gon’ have to square up then / We gon’ have to send it up then”. Men även Drake har mycket att säga. Låtar som ”No Friends in the Industry” kommer inte från tomma intet och med den retoriska frågan ”Why they always act like we can fix it with a meeting?” blir det väldigt tydligt vem som avses. Eller som Drake säger på låten med den medvetet arroganta titeln ”Papi’s Home”: ”I used to want to through the Roc up, ni**as know how I rock now”. En ytterligare vändning togs när Drake valde att läcka det tilltänkta “Donda”-samarbetet “Life of the Party” med Kanye och André 3000. På den rappar Kanye bland annat: “Told Drake don’t play with me on GD / And he sent that message to everybody / So if I hit you with a ‘WYD’ / You better hit me with, ‘Yes sir, I’m writing everything you need’”... Allt detta hamnar förstås i baksätet för de som bara vill njuta av musiken. Men med tanke på bakgrunden blir det ändå intressant att följa den kommersiella framgången. Ye slog vid release nytt rekord på både Apple Music och Spotify med 60 respektive 94 miljoner streams på 24 timmar. Det enda albumet som streamat mer? Drakes album “Scorpion” från 2018. Både “Donda” och “Scorpion” fick dock se sig slagna när siffrorna för “Certified Lover Boy” kommit in, då det blev det mest streamade albumet någonsin under 24 timmar. Vad streams och rekord egentligen betyder, ja det är ett ämne för en annan text. WWW.KINGSIZEMAG.SE