Kingsize 1
#KingsizeKlassiker Tobias Carlsson A Tribe Called
Quest ”Low End Theory” (Jive Records) Releasedatum: 24 september 1991 Bästa låt / gäst / produktion: ”Check The Rime” / Busta Rhymes (“Scenario” / ”Jazz (We’ve Got)” Efter releasen av debutalbumet “People’s Instinctive Travels and the Paths of Rhythm” våren 1990, följde inspelningarna av vad som kom att bli gruppens mest kritikerrosade album. Q-Tip och Ali Shaheed Muhammad stod i vanlig ordning för den framåtblickande produktionen. Phife medverkade minimalt då han fick en diabetes-diagnos medan Jarobi White hoppade av gruppen under inspelningen. ”Check The Rime” fick stort genomslag som första singel, och posse-cuts som ”Scenario” (med Leaders Of The New School) och ”Show Business” (med Sadat X, Grand Puba och Diamond D) gav eko på hiphopscenen även utanför NYC. Albumet fick betyget ”fem mickar” i hiphopbibeln The Source och hyllades för sin progressiva och “streetwise edge”. Vila i frid Phife Dawg! Organized Konfusion Ice Cube ”Organized Konfusion ” (Hollywood Basic / Elektra Records) Releasedatum: 29 oktober 1991 Bästa låt / gäst / produktion: ”Releasing Hypnotical Gases” / O.C. på ”Fudge Pudge” / ”Audience Pleasers” Queens-duon Prince Poetry och Pharoahe Monch inledde sin musikbana i slutet av 80-talet under gruppnamnet Simply II Positive MCs. Prince Po var rapparen och Pharoahe agerade beatboxer, när duon släppte sin första singel ”Memories of Love” 1987. Russell Simmons hade funderingar på att signa gruppen men tyckte deras gruppnamn var wack. Detta ledde till namnbyte som inspirerades av funkgruppen Con Funk Shun. Deras debutalbum blev snabbt hyllat i undergroundkretsar, med förstasingeln “Walk Into the Sun” följt av klassikern ”Fudge Pudge”, med barndomsvännen O.C. Många lyssnare med mig fångades allt eftersom av wordplay, flow och konceptuella låtar på olika teman. En debutklassiker av rang trots att skivan renderade minimal kommersiell framgång. ”Death Certificate” (Lench Mob / Priority) Releasedatum: 29 oktober 1991 Bästa låt / gäst / produktion: ”True To The Game” / Kam på ”Color Blind” / ”True To The Game” Den forne N.W.A-medlemmen följde upp solodebuten ”AmeriKKKa’s Most Wanted” från 1990, med ”Death Certificate” på höstkanten 1991. Albumet byggde vidare på kontroverserna som Cube skapat genom att ta upp polisvåld, rasism och andra politiskt känsliga ämnen. Han blev även ifrågasatt för antisemitiska och anti-vita uttalanden på flera låtar. För att inte tala om disslåten ”No Vaseline” där Cube tog sikte på Eazy-E och Ruthless Records-bossen Jerry Heller, med flera. Skivan blev så pass kontroversiell att han bannlystes från flera TV- och radiostationer, samt att låtar ströks i vissa utgåvor. Sir Jinx och DJ Pooh byggde den karaktäristiskt funkiga ljudbilden som kom att bli Cubes signum under 90-talet – den ilskna Cube från förr, som hade en ambition att förändra och påverka. Masta Ace ”Disposable Arts” (JCOR / Interscope Records) Releasedatum: 16 oktober 2001 Bästa låt / gäst / produktion: ”Don’t Understand” / Jean Grae på ”Hold U” / ”Acknowledge” När jag träffade Masta Ace för intervju i juli 2017, berättade han öppenhjärtigt hur han under slutet av 90-talet var nära att lägga micken på hyllan, för gott. Uppbrottet med INC-kollektivet gjorde honom desillusionerad och uppföljaren till 1995 års ”Sittin On Chrome” dröjde nästan sex år. Skivan blev hans fjärde albumprojekt, efter enstaka vinylsläpp kring millennieskiftet. Det starkt konceptuella och ambitiösa albumprojektet erbjöd över tjugo låtar, med hjälp av Punchline, Wordsworth, Strick, Jean Grae, Tonedeff och många andra. Skivan fick ett fint mottagande av trogna hiphopskallar och erbjöd Ace en väg tillbaka till fornstora dagars magi. Förutom målande Brooklyn-beskrivningar som ”Take A Walk” och ”Block Episode” minns jag även disslåten ”Acknowledge” med bars av högsta kaliber. 60 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2021 Dilated Peoples “Expansion Team” (Capitol Records) Releasedatum: 23 oktober 2001 Bästa låt / gäst / produktion: ”Worst Come To Worst” / Tash på ”Heavy Hitters” / ”Worst Come To Worst” Drygt ett år efter debutalbumet ”The Platform” följde Evidence, Rakaa Iriescience och DJ Babu upp med sitt andra album. Redan tidigt kom första singeln ”Worst Come To Worst” att bli en undergroundklassiker av högsta klass. The Alchemists förtjänstfulla flip av William Bell-samplingen ”Forgot To Be Your Lover” etsade sig in trumhinnan på varenda kotte den här hösten. Guru från Gang Starr, Black Thought och Tha Alkaholiks gästade, medan Da Beatminerz, Questlove, JuJu från The Beatnuts och Joey Chavez bidrog med produktion för att backa Babu. Kring millennieskiftet var Dilated Peoples en kraft att räkna med på västkustscenen. Själv hade jag äran att se både Dilated och Jurassic 5 live redan 1998, ett minne som etsat sig fast i minnesbanken för en överskådlig framtid. DMX ”The Great Depression” (Ruff Ryders / Def Jam ) Releasedatum: 23 oktober 2001 Bästa låt / gäst / produktion: ”Who We Be” / Kashmir på “I Miss You” / ”Who We Be” Under 1998 och 1999 höll DMX ett ursinnigt produktivt tempo vad gäller albumreleaser, och lyckades dundra ut tre albumprojekt på två års tid. Det fjärde albumet i fråga fick marinera något längre och byggde vidare på Ruff Ryders samplingsbefriade framgångskoncept. Skivan gick raka vägen upp på förstaplatsen på Billboard-listan anförd av anthem-singlar som ”We Right Here” och ”Who We Be”. Trots produktion av Swizz Beatz, Dame Grease och Just Blaze så lever inte mycket från albumet vidare, för kommande generationer att gräva fram guldkorn från. Undantaget blir det dolda albumspåret ”Next Out The Kennel” där den vassa damen Kashmir erbjuder den tveklöst största behållningen vad gäller bars på skivan, så här ett decennium efter releasen. Vila i frid Earl ”DMX” Simmons. 2 0 ÅR 30 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE