TIDNINGEN TILLVÄXT 1
TIDNINGEN TILLVÄXT Allmänningsskog ett lyft för by
gden
TIDNINGEN TILLVÄXT Bioraffinaderier förädlar skogs
- och lantbruksrester
TIDNINGEN TILLVÄXT Bryggeriboom skapar sug efter s
vensk humle
TIDNINGEN TILLVÄXT Råvaran är viktigast i matlande
t Italien
TIDNINGEN TILLVÄXT Svenska bin producerar 3 000 to
n honung om året
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen ger träning extra dimens
ion
Krönika Kulturella värderingar är avgörande vid v
al av mat T illväxten i livsmedelsbranschen är stor. Bara i Sverige föds det varje dag omkring 315 barn som när de vuxit upp behöver måltider med runt 2 000 kalorier eller 1 kilo livsmedel om dagen. Konsumtionen av mat ökar alltså med födelsetalet med cirka 115 ton per år. Med invandring, turism och ökad medellivslängd ökar konsumtionen än mer. Tillväxten är alltså bra. Så då är väl allt frid och fröjd? Nja, får man nog svara. Skälen är två. Ett: matkulturen är i förändring. Två: politiken förstår inte vad matkultur är. MATPRISERNA HAR HALVERATS sedan EUinträdet 1995. I kombination med individualitetstrenderna kan man i vår tid följa dieter som förr var hutlöst dyra. Som att bara äta vegetariskt, färska ägg året runt, eller köttprotein, om man tränar hårt. För jordbruket har dieterna inneburit att konsumenterna hellre köper utländska vegetabilier än svenska. Grön import av Gröt till kvällsmat har blivit skämsmat, inte en relevant klimatmat. salladsblad, avokado och kikärter är vanligare än grön inhemsk odling. Vår äldre vegetariska mat med öl, gröt och bröd står inte så högt i kurs. Gröt till kvällsmat har blivit skämsmat, inte en relevant klimatmat. För svenskt jordbruks framgång handlar det nu om ta fram trendtillpassade vegetariska varor. FÖR TVÅ ÅR sedan kom regeringens livsmedelsstrategi. Målet för den är bland annat att öka exporten. Men det finns en hake. Sverige är bara självförsörjande på några få varor. Hårdraget är det morötter, spannmål, kakor och läskcider. Sedan är det stopp. Om vi ska få till exporterbara produkter behövs en förståelse för att mat är uttryck för kulturella värderingar. Svenska råvaror som ska bli valda i Frankrike, USA eller Kina måste matcha deras kulturella värderingar. Inte våra. Men det perspektivet saknas i strategin. Få länder vill köpa vårt dyra kött som kommer av våra djurskyddsregler. Inte ens vi själva ställer upp på dem, så vi importerar stora köttmängder. Exportnyckeln heter därför kulturell kunskap, men hur får vi in det perspektivet i de politiska och kommersiella strategierna? Och i universitetsutbildningarna? n RICHARD TELLSTRÖM Utbildning: Doktor i måltidskunskap. Yrke: Författare och föreläsare. Aktuell med boken Från krog till krog. Ålder: 58 år. Intressen: Matkultur, opera och skidåkning. Dold talang: Kavringbakare. FOTO: EWA AHLIN Tillväxt 21
TIDNINGEN TILLVÄXT Artskyddet har skapat stora kon
flikter
TIDNINGEN TILLVÄXT De har nyckeln till framgång
TIDNINGEN TILLVÄXT ”Vi behöver minska köttprodukti
onen globalt”
TIDNINGEN TILLVÄXT Ta hjälp om du har stormeller b
randskadad skog