TIDNINGEN TILLVÄXT 1
TIDNINGEN TILLVÄXT Allmänningsskog ett lyft för by
gden
TIDNINGEN TILLVÄXT Bioraffinaderier förädlar skogs
- och lantbruksrester
TIDNINGEN TILLVÄXT Bryggeriboom skapar sug efter s
vensk humle
TIDNINGEN TILLVÄXT Råvaran är viktigast i matlande
t Italien
TIDNINGEN TILLVÄXT Svenska bin producerar 3 000 to
n honung om året
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen ger träning extra dimens
ion
TIDNINGEN TILLVÄXT Artskyddet har skapat stora kon
flikter
TIDNINGEN TILLVÄXT De har nyckeln till framgång
TIDNINGEN TILLVÄXT ”Vi behöver minska köttprodukti
onen globalt” ”Vi tar hormonfritt för givet” Heta stolen Ytterst handlar det om att ta ansvar för klimatförändringar och skapa hållbar konsumtion. Att välja rätt kött är viktigt, enligt Isabel Moretti, ny vd för Svenskt Kött. Text Tina Andersson Foto Kristina Sahlén Varför vill du främja köttätande i en tid när många propagerar för vegetariskt? – Först vill jag säga att det är viktigt att skilja mellan svenskt kött och vilket kött som helst. Jag delar många experters uppfattning att vi behöver minska köttproduktionen globalt sett för klimatets skull, men Sverige är en bra plats att producera på. Vi har gott om bete, vall och vatten. Det gör att vi får fram ett resurseffektivt kött. Går det att förklara för en konsument? – Ja, absolut. Det svåra för en konsument är att sortera i all fakta och information som kommer från alla möjliga håll. Köttkonsumtionen minskade i Sverige förra året. Samtidigt ökade andelen svenskt. Det är ett tecken på att konsumenter förstår. Vi på Svenskt Kött ska inte skuldbelägga, men vi behöver hjälpa till med perspektiv. I Sverige klarar vi inte miljömålet om biologisk mångfald för vi har för få betande djur. Samtidigt tar vattnet slut i Sydamerika på grund av avokadoodlingar, eftersom det krävs 2 000 liter vatten för att få fram 1 kilo avokado. Så vad är egentligen den bästa maten? Vad har du för mål som vd? – Få fler att välja svenskt kött. Jag vill fokusera på att byta ut det anonyma köttet i exempelvis offentlig sektor och på restaurang, för det är ofta importerat. Konsumenter är bra på att välja medvetet vid kyldisken på Ica, men reflekterar inte alls på samma sätt när de ska ta en wok på stan. Att få folk att tänka där de vanligtvis inte tänker, det är den absolut största och svåraste frågan. 34 Tillväxt Är det möjligt att nå 100 procent? – Nej, det är nog inte möjligt. Svenska konsumenter vill exempelvis inte äta alla delar på en gris. Vill vi öka andelen svensk gris behöver vi exportera mer av de delar svenskar inte vill äta också. När det gäller nötkött är vi bättre på att äta mer av hela djuret. Här är problemet att vi efter EUinträdet fått tillgång till mycket nötkött som ligger lägre i pris än det svenska. Det har ökat konsumtionen. Andelen import för de olika köttslagen är i dag 30 procent för gris, 50 procent för nöt och 70 procent för lamm. Vilka argument är bra? – Klimat, djurvälfärd, smak och hälsa. Häromdagen ringde en man. Han undrade hur man kunde hitta hormonfritt kött i butik. Där han kom ifrån, USA, har sådant kött en märkning. Jag fick förklara att allt kött är hormonfritt i Sverige, därför finns ingen märkning. Hormonfritt är ett fantastiskt mervärde, vilket vi kanske inte alltid tänker på då vi tar hormonfritt för givet. Hur mycket rött kött äter du själv? – Jag äter rätt mycket rött kött, svenskt förstås, men jag äter också mycket vegetariskt och framför allt äter jag efter säsong. n Isabel Moretti Aktuell som: Vd för Svenskt Kött sedan 10 januari 2019. Ålder: 46 år. Anknytning till jord- och skogsbruk: Utbildad agronom. De senaste tio åren chef för enheten Energiföretagande och Miljö på LRF. Dessförinnan tio år som sakkunnig inom miljö- och jordbrukspolitik vid EUkommissionen, EU-parlamentet, Regeringskansliet och riksdagen. Isabel Moretti är halvbrasilianska och äter gärna kött. Fisk och skaldjur gillar hon inte alls. Fotnot: Svenskt Kött ägs av Svenska Köttföretagen, LRF, Sveriges Nötköttsproducenter, Sveriges Grisföretagare och Svenska Fåravelsförbundet.
TIDNINGEN TILLVÄXT Ta hjälp om du har stormeller b
randskadad skog