Vårdfokus Ordföranden
Vårdfokus Långtidssjuk i Covid
Vårdfokus Aktuellt
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Från en kris till en annan
Vårdfokus Tvingad tvist
Vårdfokus Etiska vägväl
Vårdfokus Utredda fall
Vårdfokus Hur låter du?
under sitt arbetsliv som sjuksköterska och barnmo
rska. — När jag själv läste till sjuksköterska talade man knappt om kommunikation. Hon minns sin allra första arbetsdag på en kirurgisk avdelning vid mitten av 1980-talet. En äldre kollega talade om för henne hur patientkontakten skulle gå till: ”Du kan inte bara stå och prata med patienterna, utan du måste göra något under tiden. Hämta vatten. Skaka kudden. Och om någon anhörig frågar något ska du hänvisa till läkaren.” — I dag är sjuksköterskornas yrkesroll helt annorlunda. Man vet att god kommunikation är avgörande för hur patienter och närstående upplever vården. Man kan förstås inte prata bort en hjärtinfarkt, men man kan hjälpa patienten och närstående att förstå och hantera sjukdomen och de råd som ges. ETT BEGREPP som allt oftare dyker upp är hälso litteracitet, det vill säga förmågan att förstå och använda information för att främja hälsan. De gånger patienter och närstående hör ”Man kan förstås inte prata bort en hjärtinfarkt, men man kan hjälpa patienten och närstående att förstå.” av sig med klagomål till Ivo, handlar det ofta om just bristande kommunikation och därmed begränsningar i förståelsen. — De flesta sjuksköterskor anser sig ju ha gett korrekt information, och ändå uppstår missförstånd. Det visar hur komplexa de mellanmänskliga mötena är. STUDIEN OM rösterna ingår i Anette Johnssons avhandling som lades fram vid Högskolan Väst i slutet av maj. Dess övergripande mål har varit att utforska och beskriva vårdrelationen, kommunikationen, interaktionen och innehållet i mötet mellan sjuksköterska, patient och närstående. — Alla tre personer är inblandade och rösten är egentligen bara en av flera pusselbitar DE FYRA RÖSTERNA: Den medicinska rösten: Monotont tonfall och snabbt tempo. Är uppgiftsorienterad och tar avstamp i sjukdomen. Sjuksköterskan förblir stående men håller ögonkontakt med patient och anhöriga. Omvårdnadsrösten: Vänligt tonfall där sjuksköterskan är mer processorienterad och bekräftar patientens situation. Sjuksköterskan sitter på huk eller på en stol, nickar och håller ögonkontakt. Den pedagogiska rösten: Vänligt tonfall där sjuksköterskan strävar efter gemensam förståelse. Ofta används kroppsspråk för att visa och beskriva. Sjuksköterskan sitter på huk eller på en stol. Maktrösten: Distanserat och exkluderande tonfall, med särskild betoning på vissa ord. Sjuksköterskan står upp och har begränsad ögonkontakt med patient och anhöriga. KÄLLA: Creating and establishing a positive care relationship between nurses, patients and relatives, Anette Johnsson. som bidrar till hur vårdrelationen skapas och etableras i dessa möten. Men om sjuksköterskan är medveten om hur rösten används kan det bidra till allas deltagande i samtalet. Den bästa vårdrelationen är den där alla får komma till tals och där man delar varandras utrymme och erfarenhet. Det senaste halvåret har covid-19 förändrat stora delar av spelplanen för såväl vårdpersonal som för närstående och patienter. — Nu handlar mycket i vården om att överleva. Kommunikationen är viktigare än någonsin och samtidigt kan den försvåras av faktorer som skyddsutrustning och tidsbrist. Det är verkligen en utmaning, att hitta vägar och röster som gör att budskapen når fram. VÅRDFOKUS. NUMMER ETT 2021 ENKÄT: SÅ ANVÄNDER VI RÖSTEN I JOBBET 41 MARIE ÅHFELDT
Vårdfokus Extra: Barnmorska
Vårdfokus Extra: Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Extra: Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Extra: Sjuksköterska
Vårdfokus Student
Vårdfokus Ledarskap
Vårdfokus Läs & lyssna
Vårdfokus Korsord
Vårdfokus Medlemssidor