Nöjesnytt Växjö 1
fe Det första jag tänkte på när jag startade upp
”Fe” var ”Ori and The Blind Forest” - men det här känns och ser ut som ett helt eget spel, dock har det lite känslan av Ori. Den minimalistiska plotten i spelet rör sig mest runt varelser som kallas för The Silent Ones som rör sig skogen och fångar upp djur som kommer i dess väg, men förutom ögonblick som låter dig se världen genom fiendens ögon får man inte veta mycket mer. Det här ger spelaren möjlighet att fylla i luckorna själv. De mest intressanta berättelserna i spelet kommer från din interaktion mellan de djur du träffar och räddar under spelets gång. Fe’s gameplay centrerar sig kring kommunikation med lokala djur och lärandet av hur man kommunicerar med varje djur är en liten historia i sig. Att hitta en fågelmammas ägg och se på när dess känslomässiga pendel svänger mellan raseri, rädsla och glädje syftar till att hjälpa denna karaktär och lär dig att kommunicera med det och andra djur. Den grafiska stilen i Fe är väl lite tycke och smak. Jag gillar den starkt, men har full förståelse för de som kanske tycker att det är lite för starka kontraster mellan färg och det svarta. Som sagt, jag tycker att det är uppfriskande med något lite mer vågat och eget än samma gamla gråbruna färgpalett vi har blivit så vana vid på senare tid. Jag blir nästan förstummad av hur snygga vissa effekter är trots den väldigt stilistiska stilen. GÄLLER ATT HITTA RÄTT TON Som jag nämnde i början så känns ”Fe” väldigt ”Ori and the Blind Forest” men spelmekaniskt skiljer de sig åt en hel del, då Ori är tvådimensionellt så har Fe ytterligare en dimension. Det här är inte alltid bra då kontrollen ibland kan kännas lite klumpig och man fastnar i lite saker här och där, men det är inte så pass att det blir irriterande. Betydligt mer intressant är hur man kommunicerar med världen och dess invånare… och det gör man genom att sjunga. När man sjunger med en annan varelse eller växt i världen måste man hitta rätt ton och på så sätt blir man lite mer kompis med denna varelse. Varelser och växter kan i sin tur hjälpa en på vägen genom att visa var man ska eller hjälpa en komma till tidigare icke nåbara platser. Under spelets gång lär man sig fler sånger och kan på så vis kommunicera med flera varelser och så vidare… När spelet fortskrider möter man vid ett flertal tillfällen på The Silent Ones och det bästa sättet att ta sig an dessa varelser är att inte låta dom se en. Då man ser ut som en blandning av en räv och en igelkott passar det sig väldigt bra att gömma sig i de taggiga buskar som står väl utplacerade lite där det kan behövas. Det här lägger inte bara till ytterligare en spelmekanik utan får en att ändra tempo lite till och från och får en att tänka till lite på hur man ska ta sig fram till nästa del. Det jag dras mest till i ”Fe” är absolut atmosfären som är riktigt trevlig, men som ibland kan bli lite otäck om en sådandär tysting kommer lite för nära… men med flinka gamingfingrar tar man sig snabbt bort från faran för att attackera utmaningen på ett nytt sätt. I TEXT: CARL LINNÉ fe (NINTENDO SWITCH, PS4, XBOX ONE, PC) BETYG 4 SPELNYHETER ROVIOS VÄRDE FALLER MED ÖVER 50% Finska Rovio som 2009 släppte spelet Angry Birds och med det fick en dunderhit som sedan ledde till både en påkostad animerad långfilm och diverse annat Angry Birds-relaterat krimskrams har de senaste åren inte gått riktigt lika bra. Trots $365 miljoner i inkomst förra året, vilket är en ökning med över 50% mot föregående år, räknar Rovio med en något mindre vinst 2018 som resulterat i en värdeminskning på aktien med över 50%. SKATT PÅ VÅLDSAMMA SPEL? Efter den senaste skolskjutningen i USA har spelvåldsdebatten blommat upp än en gång. Den här gången är det en politiker vid namn Robert Nardolillo från Rhode Island State House som kommit med idén att beskatta spel med åldersmärkning M motsvarande våran PEGI18. Han hoppas således att det ska produceras mindre våldsamma spel och att gamers ska välja andra spel. Han menar även att det finns bevis på att ungdomar/barn som spelar våldsamma spel tenderar att bli mer aggressiva än de som inte gör det. Dock har det påpekats att Nardolillos påstående saknar vetenskaplig grund. 78 | nöjesnytt