Magasinet Omsorg 1
Omsorgshjältar Mycket har blivit bättre med åren,
tycker Bettan. – Jag har lätt för relationer och tror att min ålder är en fördel. Min erfarenhet inger förtroende. Sedan är jag ju inte så mycket yngre än kunderna, jag kommer ihåg sextiotalet och kan prata minnen på ett sätt som yngre inte alltid kan relatera till, säger hon. Under åttio- och nittiotalen började äldreomsorgen moderniseras. Med ädelreformen fick kommunerna ansvaret och så småningom gjorde privata aktörer entré i omsorgen, vilket bidrog till nya arbetssätt med större fokus på individen. Successivt byggdes sjukhemmen om så att alla fick egen bostad med egna möbler. Bettan konstaterar att mycket har blivit bättre, inte minst utformningen 28 Magasinet Omsorg ”Hon har en särskild förmåga att sprida trivsel och lugn omkring sig och är lika uppskattad av kunder som kollegor.” av äldreboendena där kunderna idag har sina egna lägenheter med rättigheter och möjlighet att påverka. På Bettans avdelning på Kapellgärdet finns tio lägenheter och stora sällskapsrum med mysiga soffor och plats för spel, samtal och umgänge. Vid matsalen finns en väl tilltagen balkong från vilken man kan skymta Domkyrkans torn. Allt är nytt och omsorgsfullt planerat. – Det har varit väldigt roligt att en gång i livet få vara med och starta upp något från början, säger Bettan. DÄREMOT KUNDE TAJMINGEN ha varit bättre. Kapellgärdets öppnande kom att sammanfalla ganska exakt med att coronan tog sitt grepp om samhället. – Vi öppnade den 20 mars 2020 och det är klart att det var många funderingar