Magasinet Omsorg 1
Omsorgshjältar SOFIA ZECHEL, SPECIALPEDAGOG FÖR B
ARN MED NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSHINDER PÅ BROARPS SKOLA: T ”Vi gör skillnad i barnens liv” Text: Charlotte Dimming • Fotomontage: Vendela Nylund ILL BROARPS SKOLA i Eksjö kommer ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar från hela Sverige för att få det pedagogiska stöd de behöver för att klara skolan. Sofia Zechel är utbildad logoped och arbetar sedan 2019 som specialpedagog på Attendo Broarp. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med barn som har olika funktionsvariationer och leder ett arbetslag med olika personer som stödjer barnen på olika sätt. – Hon har lång erfarenhet av att arbeta med barn som har funktionsvariationer och leder ett arbetslag där medarbetare med olika kompetenser stödjer barnen. Barnen på Broarp kan av olika skäl inte bo hemma och bor därför i något av de båda HVB-hemmen som ligger i närheten av skolan. Här får barnen en trygg plats att landa på och kan leva ett vanligt vardagsliv. Medarbetarna har särskild kompetens att arbeta med barn som farit illa hemma och behöver trygghet och kontinuitet. – Här lägger man stort fokus på att få barnet att känna tillit till vuxenvärlden och skolan, berättar Sofia. Det handlar om självklara saker som att laga middag, titta på tv tillsammans och se till att skolväskan är packad. Precis som HVB-hemmen är skolan en trygg bas som är avgörande för att barnen ska kunna utvecklas och få en starkare självkänsla. – Att utforma pedagogiken efter barnets behov är en självklarhet hos oss. Det finns ingen rak väg framåt utan olika barn behöver olika stöd, säger hon. Och det finns gott om personalresurser på Broarp. Det är en liten skola med 26 elever och här arbetar ett 20-tal lärare med olika kompetenser. För barn med "Om tryggheten finns kommer även lusten att lära." förstå vad det enskilda barnet behöver och att samordna resurserna. Här spelar samarbetsförmåga i teamet en stor roll. – Jag och mina kollegor har täta uppföljningar för att prata igenom barnets behov i olika sammanhang och hitta nya lösningar när det behövs. Att arbeta med dedikerade medarbetare i arbetsgrupper kring barnen är helt avgörande för att vi ska lyckas få barnet att känna stolthet över sig själv, säger hon. På Broarp arbetar man aktivt för att barnen ska känna sammanhang och mening. Om tryggheten finns kommer även lusten till att lära. – Jag har mött barn som kommit hit svårt traumatiserade med allvarliga självskadebeteenden. Att få följa med barnet i olika utvecklingsfaser och se hur det växer och får tillbaka sin självkänsla är stort. ATTENDO BROARPS SKOLA är en individanpassad skola som ligger i Eksjö och tar emot ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (t ex ADHD och Aspergers syndrom) från hela Sverige. Här finns grundskola åk 4–9 och grundsärskola åk 6–9. funktionsnedsättningar som autism eller ADHD behövs ofta anpassad undervisning enskilt eller Sofia Zechel i mindre grupper på två till fem elever. SOFIA BESKRIVER sin roll som att hon har ett helikopterperspektiv på hela verksamheten. Hennes roll handlar mycket om att SOFIA ZECHEL – EN AV ÅRETS OMSORGSHJÄLTAR Ur juryns motivering: "Sofia har en speciell förmåga att nå fram till eleverna genom sitt tydliga engagemang och sina djupa kunskaper inom pedagogik. Hon sätter alltid eleven i fokus och genom rätt stöd och vägledning får hon varje elev att växa och känna sig stolt över sitt arbete. Även för kollegorna och cheferna är Sofia en stor tillgång. Hon bidrar gärna med sina kunskaper och erfarenheter och är ett stort stöd till alla som har glädjen att arbeta med henne.” Magasinet Omsorg 35 FOTO: UNSPLASH, PRIVAT