Magasinet Omsorg 1
Omsorgshjältar MYCKET ATT TA IGEN EFTER PANDEMIN
”I år ska vi äta julbord SCHEMALÄGGNING OCH BEMANNING ÄR EN STÄNDIG UTMANING FÖR PLANERINGSLEDAREN KERSTIN HÅKANSSON, SOM GÄRNA HOPPAR IN I OMSORGSARBETET SJÄLV NÄR DET BEHÖVS: – JAG GILLAR ALLA ROLLER SOM JAG HAR HAFT OCH VILL EGENTLIGEN INTE SLÄPPA NÅGON AV DEM, SÄGER HON. Texter: Susanna Lidström, Charlotte Dimming tillsammans” K ERSTIN HÅKANSSON började jobba som undersköterska på ett vårdboende i Helsingborg 2002, direkt efter gymnasiet. Hon har alltid vetat att hon vill jobba med människor, stortrivdes i äldreomsorgen, och kände efter ett par år att hon ville mer. – Jag brinner för att lösa problem, vill vara med och påverka och gillar utmaningar. Så när det blev en öppning som gruppchef på en av avdelningarna tvekade jag inte att söka. Där började min resa i ledarrollen, säger Kerstin Håkansson och konstaterar att det var en nyttig erfarenhet att ha med sig i bagaget när hon flyttade till Malmö 2014. Här fick hon en tjänst som undersköterska på demensavdelningen vid Attendos vårdboende Västra Varvsgatan, men eftersom hon hade kunskap inom administration hjälpte hon även samordnaren med planering och lönesystem. – Det föll sig naturligt, och när det behövdes en ny teamledare på den somatiska avdelningen hoppade jag på den rollen igen, säger Kerstin Håkansson. DÄREFTER DRÖJDE DET inte länge innan det dök upp ännu en möjlighet som hon inte kunde motstå. I samband med att Attendo införde det administrativa systemet Mobil Omsorg skapades en 36 Magasinet Omsorg ny tjänst som planeringsledare, och den passade Kerstin Håkansson perfekt. Hon gillar planering och att leda andra, drivs av att alla i gruppen ska må bra och vill bidra till en stark helhet. Som planeKerstin Håkansson ringsledare ansvarar hon för bemanningen av hela vårdboendet, som har plats för 53 kunder fördelade på en demensavdelning, en somatisk avdelning och en för äldre med psykiska funktionshinder. Kerstin lägger mycket tid på planeringsarbete och administrerar allt från semestrar till rekrytering och anställningsintervjuer. – Bemanningen är ett ständigt pussel. ”För mig är det viktigt att få mina kollegors förtroende.” för det starka stöd som fanns i medarbetargruppen. Det gjorde att de klarade den pressade situationen och utvecklade en fantastisk laganda: – Alla ställde upp. Det spelade ingen roll hur trötta vi var eller hur många timmar i sträck vi hade jobbat. Fokus låg hela tiden på att våra kunder skulle få en så bra vardag som möjligt, trots begränsningarna. Men visst skar det i hjärtat när vi gick omkring i skyddsmunderingar och visste att många satt ensamma på sina rum, till och med på julafton. – Vi har mycket att ta igen efter pandemin – i år ska vi äta julbord tillsammans, säger Kerstin Håkansson, som inte är främmande för att själv rycka in i omsorgsarbetet när det behövs. Det ser hon snarare som en naturlig del av ledarrollen: – För mig är det viktigt att få mina Men efter några år börjar jag bli ganska duktig på att pussla. Det känns inte övermäktigt i alla fall, säger hon, men tillstår att det har varit väldigt tufft under coronapandemin – med isolerade avdelningar för att hindra smittspridning och medarbetare som insjuknade en efter en. NU HAR DET LUGNAT ner sig och så här i efterhand är Kerstin framför allt tacksam kollegors förtroende. Därför försöker jag alltid vara tillgänglig och ha tid för att prata och stötta. Nu jobbar jag mycket med administration, men vill också att alla ska känna att jag är en del av teamet. Så när någon ringer och ber mig hjälpa till med till exempel toabesök eller andra kundnära uppgifter blir jag glad. Då har jag lyckats förmedla hur jag vill att vår arbetsplats ska fungera – att vi hjälps åt. FOTO: PRIVAT, ZOE/UNSPLASH