Magasinet Omsorg 1
SIMON YUEN, STÖDASSISTENT PÅ ATTENDO BERZELIIGATA
N GRUPPBOSTAD ”DET ÄR NÅGOT SPECIELLT MED LSS” På Berzeliigatans gruppbostad i Borås bor sex personer med lättare funktionsvariationer. De är mellan 25 och 60 år och har fullt upp med jobb på daglig verksamhet och fritidsaktiviteter. Simon Yuen – MITT JOBB HANDLAR om att stötta så att de kan leva så självständigt som möjligt, berättar Simon som är stödassistent i verksamheten. På dagtid ägnar sig Simon mycket åt planering och dokumentation kring kunderna. Det kan exempelvis vara att boka och planera färdtjänst, aktiviteter eller tandläkarbesök. Simon är mån om att kunderna ska kunna styra sina liv så långt det går. – På våra boendemöten kan kunderna ta plats och prata igenom vad som kan bli bättre. SIMON HAR VARIT ett viktigt stöd för kunderna under tio år och de känner varandra väl. Han vet precis hur han ska hantera kundernas olika sidor. Tidigare arbetade han på en gruppbostad där kunderna hade mycket svåra funktionsnedsättningar och omsorgen handlade mer om vård och omhändertagande. – Jag blev starkt berörd och tyckte ibland att det var svårt att känna att jag kunde bidra till att de kände värdighet. Det satte igång mycket tankar hos mig, berättar han. Efter två år bestämde han sig för att söka sig vidare. Att han vill vara kvar inom LSS hade han inga tvivel kring. – Det är något speciellt med LSS. Kunderna är ju inte i slutet av livet eller sjuka – de ska bara få leva ett bra liv, det känns fint att vara med och stötta det. När Simon blev framröstad som omsorgshjälte i region LSS SYD blev han förvånad och glad, men kände samtidigt att det inte bara var ett pris för honom. – Visst blev jag smickrad men jag kände starkt att det var en utmärkelse för hela gruppen. Allt blir väldigt mycket bättre för kunderna när arbetslaget fungerar bra. Lana Lekic, planeringsledare på Attendo Stationsgatan: ”Jag är uppfostrad att respektera äldre” LANA LEKIC HAR EN GANSKA OVANLIG BAKGRUND FÖR ATT ARBETA I OMSORGEN. HON ÄR UTBILDAD JURIST FRÅN SERBIEN MEN SADLADE OM TILL OMSORGSYRKET EFTER ATT HON TRÄFFADE SIN BLIVANDE SVENSKE MAN PÅ EN SEMESTERRESA 2007. A TT PROVA nya saker och ta fasta på nya möjligheter i livet verkar vara typiskt för Lana. – Det kändes ganska självklart och jag har aldrig ångrat mig. Man måste ju våga pröva sina vingar då och då, säger hon. Efter att Lana lärt sig svenska började hon fundera ordentligt på vilket yrke hon ville satsa på. Hon kommer från en släkt med många jurister i Serbien och innan hon kom till Sverige hade hon tänkt sig en karriär som advokat. – När jag väl var här i Sverige började jag tänka i nya banor. Juridik är intressant men jag kunde också tänka mig att göra något annat. Jag kunde ändå inte överföra min serbiska utbildning till Sverige, säger hon. Lana började arbeta i äldreomsorgen och stortrivdes. Att ta klivet till sjuksköterska kändes som ett naturligt nästa steg. – Hemma i Serbien är jag uppfostrad att respektera äldre. Dessutom har jag alltid trivts tillsammans med äldre människor så jag tänkte att jag kunde göra nytta som sjuksköterska. Efter en hektisk tid där Lana bollade ett livspussel med sjuksköterskestudier, jobb i äldreomsorgen och småbarn blev det till slut lite för mycket. Halvvägs in i studierna bestämde hon sig för att pausa från plugget ett tag. – Nästa år ska jag sätta igång igen och det ska bli kul, säger hon. Lana har Lana Lekic arbetat på flera av Attendos äldreboenden och de senaste åren är Attendo Stationsgatan i Kungälv hennes arbetsplats. Där stortrivs hon. Hon beskriver sig själv som en person som sätter laget framför jaget och trivs bäst när alla är med och bidrar. – Jag drivs starkt av att känna att vi gör ett bra jobb tillsammans där ingenting lämnas åt slumpen, säger hon. ”Ingenting lämnas åt slumpen.” kunder också. På kvällarna brukar Lana fundera på det som gått bra under dagen och vad som hade kunnat göras annorlunda. Reflektion hjälper henne att utvecklas. – För att jag ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt behöver jag tid att tänka färdigt och fundera. Det stärker mig och Magasinet Omsorg 37 LANA LÄGGER STOR vikt vid samarbete och lyfter fram kollegornas betydelse för att kunderna ska få god vård och omsorg, – Kunderna är det viktigaste – alltid! Om vi som arbetar tillsammans har samma utgångspunkt och stöttar varandra med beröm och uppskattning kommer vi att få nöjda