Magasinet Omsorg 1
HEMTJÄNST I FOKUS I Uppsala är hemsjukvården nume
r ett samlat och starkt team. OMAR BABEKER, ATTENDO BYÄLVSVÄGENS SERVICEBOSTAD ”VÅRA BOENDE ÄR SÅ GOA” Omar är egentligen utbildad busschaufför men efter några år på vägarna blev det lite ensamt. Då fick han tips om arbete som extraresurs på en skola för barn med autism. OMAR TRIVDES direkt i kontakten med barnen. Arbetet var tidsbegränsat så han sökte sig vidare inom omsorgen och fick jobb på Attendo Byälvsvägens servicebostad, där han arbetat i två år. I servicebostaden i södra Stockholm bor det sex personer i åldrarna tjugo till sextio. De har alla en lättare utvecklingsstörning som gör att de behöver lite stöd i vardagen. – Våra boende här är så goa och det är verkligen fantastiskt att få vara en del av deras liv. Han berättar om hur dagarna ser ut och vikten av att vara nära kunderna. – Att bidra till en tajt gemenskap känns så viktigt. Vi spelar gärna sällskapsspel och gillar att hänga tillsammans och prata om det som hänt under dagen. Omar Babeker De boende bor i egna lägenheter och sköter mycket av vardagsbestyren på egen hand även om medarbetarna finns till hands. Alla är sysselsatta på dagliga verksamheter eller arbetar inom Samhall. På kvällarna finns det behov av vila och avkoppling och många gillar att vara för sig själva i lägenheterna. Men fredagarna är heliga. – Ingen vill missa fredagsmyset. Då bullar vi upp med gemensam taco-middag, äter och skrattar tillsammans. Arbetsveckan är slut och vi längtar efter helg. Omar har en särskild förmåga att sprida lugn och att hitta lösningar också när det är stökigt. – Jag tror att jag har lätt att förstå mig på människor och sätta mig in i olika människors situation. Jag har mycket tålamod och det kan vara bra när man arbetar på en servicebostad. Att lära av varandra Goda samarbeten ger goda resultat. När vi samarbetar i välfungerande team kan vi fokusera på att utveckla våra arbetssätt och säkerställa en ännu högre kvalitet. ATT HITTA NYA vägar och förbättrade arbetssätt är något man arbetat mycket med inom Attendo Uppsalas hemsjukvård. För tre år sedan lanserades en idé om att förbättra samarbetet inom området ytterligare, med sikte på en förbättrad och mer säker hemsjukvård. Tidigare hade man suttit på fyra olika kontor runt om i Uppsala och alla skötte hemsjukvården från det egna kontoret. Det fanns inget direkt samarbete och många hade bara pratat med varandra i telefon. Efter att hemsjukvårdsgruppen fick förtroende att satsa på en gemensam hemsjukvårdsorganisation har mycket förändrats. – Idag sitter vi alla tillsammans på ett erfarenheter. Det har också öppnat upp för mer kompetensutveckling. ”Det finns så mycket kunskap internt.” gemensamt kontor i Uppsala. Här finns läkemedelsrum och framför allt tydliga och gemensamma rutiner som gäller för alla som arbetar här, berättar Emad Hammoud som är biträdande verksamhetschef för hemsjukvården i Uppsala. Sammanslagningen har tillåtit ett sammansvetsat team att växa fram med exakt samma förutsättningar för alla. Under samma tak ryms idag en bred kompetens där man tar till vara allas kunskaper och olika Emad Hammoud Lerina Gadzo NÄR DET UNDER sommaren blev dags för Helsingborg att starta upp sin hemsjukvård blev Lerina Gadzo, som är verksamhetschef, tipsad om Uppsalas arbete. Hon tog kontakt och under sommaren åkte hon upp och följde teamet i Uppsala under en dag. En resa hon är mycket glad att hon gjorde. – Det var väldigt lärorikt, det finns så mycket kunskaper internt som man kan lära sig mycket av, i stället för att hitta nya lösningar på något som redan är beprövat och löst sedan tidigare, berättar Lerina Gadzo. Det blev ett besök som gav mer än förväntat. Vi tog med oss allt från hur man ska tänka med vissa medicintekniska produkter till vilka skåp man ska använda för läkemedel och vilka väskor som är bäst att bära med sig. Lerina tog sig tid att prata med medarbetare inom olika yrkeskategorier och fick reda på vad som var viktigt för varje profession. Själv gick hon bredvid en sjuksköterska för att se hur arbetet och arbetssättet fungerade i praktiken. – Jag tror att det är viktigt att vi tar tillvara de kunskaper och erfarenheter som finns inom företaget på det sätt som vi har gjort här, avslutar hon. Att hitta fungerande arbetssätt och samarbete är inte bara tidseffektivt och säkert utan också utvecklande för de verksamheter som både ger och får kunskap från varandra. Magasinet Omsorg 39 TEXT: WILMA ABRAHAMSSON HJÄRNE FOTO: OSCAR EKHOLM GRAHN/UNSPLASH