Magasinet Omsorg 1
LÄRT AV PANDEMIN ”Våra medarbetare ska känna att
de bidragit till förbättringar” – SÅ TAR VI TILLVARA ERFARENHETERNA FRÅN PANDEMIN M 46 Magasinet Omsorg EDARBETARE I äldreomsorgen har upplevt en extrem arbetssituation under pandemin. Många har berättat om den starka oro man känt för att gå till arbetet och inte veta vilka som drabbats av covid-19 samtidigt som man är rädd att själv vara den som smittar kunder eller kollegor. Dessutom har många medarbetare upplevt en tyngre arbetsbelastning när många kollegor varit sjuka samtidigt och det inte funnits vikarier att tillgå. Några direkta ljuspunkter fanns inte i början av pandemin men med lite perspektiv bakåt vittnar många medarbetare om den stolthet man känner över sitt arbete och att pandemin även bidragit till starkare sammanhållning. I takt med att vaccinationsgraden ökat har pandemin klingat av och omsorgen har långsamt återgått till det normala. Det har skapat en möjlighet att ta sig tid att reflektera över vad pandemin inneburit. På Attendo har medarbetare fått möjlighet att i gruppsamtal prata om sina Malin Fredgardh tankar och erfarenheter från pandemin. För många har samtalen varit viktiga för att ge sig tid att reflektera och lyssna på varandra. MALIN FREDGARDH HUBER är vice affärsområdeschef i Attendo och en av initiativtagarna till gruppsamtalen: – Våra medarbetare har följt kunderna genom alla faser av pandemin. Genom att ta del av deras erfarenheter och upplevelser får vi nya lärdomar, på verksamhetsnivå men också i hela företaget, säger hon och fortsätter: – Våra medarbetare har lyft många olika aspekter av pandemin och det blir en viktig grund för vårt arbete framåt. FOTO: SHUTTERSTOCK