Magasinet Omsorg 1
”En möjlighet att göra rätt från början” Ivy Wang
, Det bubblar av förväntan i baren på Attendo Ädelstenen, ett helt nyöppnat boende med inriktning på Sport & Spa i stadsdelen Västra Frölunda i Göteborg. Verksamhetschefen Therese Nyberg och planeringsledaren Lucia Sonar har just fått en första genomgång av det nya arbetssättet kring Kvalitet 2.0. – MYCKET SPÄNNANDE, ett helt nytt sätt att mäta kvalitet, säger Lucia Sonar. – Ja verkligen. Idag ligger fokus väldigt mycket på kalla fakta, där vi prickar av våra insatser och får ett mått på vad vi gör. Nu kommer vi att fördjupa oss på kunden istället och mäta utfallet av våra insatser från kundens perspektiv, säger Therese Nyberg. Rent praktiskt kommer medarbetare med jämna mellanrum sitta ner med kunden (vid demens också kundens närstående) och ställa frågor inom flera områden. I jämförelse med de temperaturtagningar som görs idag blir det en mer kvalitativ bild av hur kunden upplever omsorgen. – Istället för att pricka av att en kund har haft aktiviteter, så får vi nu ett mått på vad aktiviteterna betyder för kundens mående och livskvalitet. Är det rätt aktiviteter, trivs man med dem eller vill man ha något annat? säger Lucia. Therese Nyberg tror också att det blir lättare att upptäcka brister i verksamheten med den nya metodiken. – Vi får en röd tråd Ivy Wang kvalitetutvecklare på Attendo, håller i dagens utbildning. Lucia Sonar Therese Nyberg ”Det har gått väldigt bra och vi har kring varje kund, men också information som kan kopplas till andras upplevelser. Om en kund är missnöjd med något, säg hygienen i lokalerna, så kommer vi också kunna se om det är en enskilds upplevelser eller om det finns mer systematiska brister som vi måste åtgärda. IVY WANG ÄR kvalitetsutvecklare på Attendo och den som hållit i introduktionen. Hon tror att piloten kommer att ge många uppslag till förbättringar. – Redan idag har det kommit flera kloka förslag. Det här är ju en modell som utvecklats vid University of Kent och vi är först ut med detta i Sverige. haft många bra diskussioner kring hur vi ska få detta att fungera” Redan nu ser vi att vi behöver anpassa insamlingen till hur vi arbetar i våra verksamheter och våra olika målgrupper. Verksamhetschefen Therese Nyberg är mest orolig för att tiden inte ska räcka till, något som ställer krav på planering och framförhållning. En stor fördel är dock att Attendo Ädelstenen är ett nyöppnat boende. – För oss är det en chans att göra rätt från början. Jag tror det är lättare att börja använda ett nytt verktyg än om man ska ändra på gamla rutiner. Där har vi en stor fördel, avslutar Therese Nyberg. Reflektioner från dagens utbildning: "DE NÄRSTÅENDE FÅR OCKSÅ EN MER AKTIV ROLL, INTE MINST FÖR DEMENTA. DET GER DEM EN TRYGGHET ATT DE FÅR VARA MED." "VI FÅR REDA PÅ MER OCH KAN ARBETA PÅ DET SOM KUNDEN VILL." "MÅNGA KOMMER UPPSKATTA DET, ATT MAN VILL KUNDEN VÄL. DET KOMMER ATT TAS EMOT POSITIVT." Magasinet Omsorg 49