Utmärkt Örebro 1
Grattis till utnämningen till Årets butik! Hur kä
nns det? – Tack! Det är alltid kul att bli uppmärksammad för det vi gör och erbjuder örebroarna. Ni vinner priset efter vad jag gissar är det mest utmanande året för branschen någonsin. – Verkligen. Det har självklart varit utmanande för oss också, men jag tycker att vi har tagit oss igenom 2020 hyfsat. Det har varit surrealistiskt och väldigt svårjobbat, både att kommunicera och att driva handel, men vi har gjort vad vi kunnat och gjort det förhållandevis bra med tanke på hur det har gått för branschen i stort. De senaste åren har det nästan varit ett apokalyptiskt tonfall kring att alla butiker måste sälja via nätet. Men när jag tänker på Debut tänker jag framförallt på en fysisk butik och inte en webbshop – trots att ni har en sådan. Hur tror du att handeln kommer att utvecklas framöver? – På Debut tror vi att relation, bemötande och service kommer att vara väldigt viktigt framåt. Allt är så klart tillgängligt i mobilen men vi tror på den fysiska handeln, på butiken, på att bygga relationer. Det kommer att ställas andra utmaningar och anpassningskrav, på att kommunicera digitalt, på att bli ännu bättre på att bygga relationer. Servicebiten kommer att förändras och kanske gå mer mot personliga möten och mer ‘personal shopping’. Där kommer vi att få bjuda ännu mer på oss själva för att kunna konkurrera, kanske erbjuda tider utanför normala öppettider och så vidare. Vi behöver följa upp och finnas där för konsumenten. Örebro har flera lite mindre modebutiker som verkar klara sig igenom pandemin på rätt köl. Vad tror du att det beror på? – Grunden till framgång är människorna bakom, både ägare och personal. Sen känns det generellt som att de kollegor jag har med liknande butiker har klarat sig bättre än snittet under pandemin. Dels på grund av att de får med sig personalen på ett annat sätt och dels eftersom man har varumärken som efterfrågas. Det är tydligt att dyrare varumärken har blivit mer eftertraktade under senare år. Ja, till och med H&M satsar på att skapa premiumvarumärken – för att vara dem – numera. Hur ser du på utvecklingen? – Det är spännande vad de mellanstora städerna klarar för varumärken och hur man har höjt lägstanivån i många butiker, till premium eller premium-premium till och med. Men jag vet inte om det är framtiden. Jag tror i förlängningen att logotrenden – sportrenden – som har exploderat de senaste åren kommer att gå tillbaka och när den lägger sig kommer det att bli väldigt utmanande för de som gått ‘all in’ där. På Debut ligger vi lite mittemellan, vi är där och petar men det är inte riktigt vårt dna. Vi är en produktorienterad butik snarare än varumärkesorienterad och det tror jag att vi kommer att tjäna på i längden. Du har drivit klädbutik i 22 år och har självklart en oerhörd koll på hur örebroarnas stil har utvecklats. Hur står vi oss idag? 24 – Jag tycker att det har förändrats väldigt mycket, i alla fall de sista 7-8 åren. Örebroarna är otroligt medvetna och klär sig faktiskt väldigt bra. Folk tycker att det är viktigt att klä sig bra och att se bra ut, både för sin egen skull och utåt mot sin omvärld. Butikerna i Örebro håller bra standard, både på streetsidan där Kennedies med flera har gjort ett bra jobb, och i den genre vi verkar. Vi är långt fram om jag kollar på andra mellanstora städer, och det är jag är stolt över. Hur ser du på 2021? – Det blir ett utmanande år också så klart, vi är inte förbi pandemin och det betyder hårt jobb under åtminstone första och andra kvartalet. Jag hoppas på en bra sommar och tror, men vet inte, på en fantastisk höst. Det finns ett stort uppdämt behov av att få socialisera, umgås, gå ut och äta, shoppa. Det ena tar med sig det andra. Det känns i alla fall som lite ljus i mörkret nu. Just nu är du på inköpsresa för lägga ordrar inför den kommande hösten och vintern. Hur tänker du där, utifrån det rådande läget? – Det är klart att det är en utmaning att beställa varor 7-8 månader i förväg just nu. Jag menar, hur ska man tänka? Ska man våga trycka på eller ska man hålla i budgeten? Det blir en gamble. Det gäller att tro på det man håller på med och samtidigt balansera det på ett bra sätt. Man kan ju inte stå med en tom butik heller.