GLAS 1
/ TEMA / Malmö I det här numret av GLAS sätter vi
fokus på Malmö och den omfattande expansion staden befinner sig i. Det byggs både bostäder, kontor, skolor och kommersiella lokaler i hög takt. Nya markområden, både i gamla hamnoch varvskvarter och på leråker, som i Hyllie i det senare fallet, pågår en stadsomvandling och en nybyggaranda som vittnar om stor framtidstro i Sveriges tredje största stad. Om tillväxttakten fortsätter som nu närmar sig staden en halvmiljon invånare 2050. MALMÖ VÄXER SÅ DET KNAKAR När Bo01 öppnades i Malmö för 20 år sedan var det startskottet för en enorm stadsutveckling i landets tredje största stad. I samma veva hade Öresundsbron släppt på trafiken och det talades om den mest expansiva staden i Europa. Turning Torso skruvade sig upp mot skyn och Calatravas arkitektskapelse blev ytterligare ett landmärke som skulle ge Malmö status. På den vägen är det. Text: Mikael Ödesjö Foto: Bert Leandersson Idag är takten på stadsutvecklingen om möjligt ännu högre och visionerna ännu större. Malmö växer så det knakar. Det planeras till och med för en metrostation som ska förbinda Malmö med Köpenhamn, två städer som har mer gemensamt än vad en nationsgräns vanligtvis brukar innebära. Omfattande översiktsplan Malmö, Skånes residensstad och Sveriges tredje största stad, ligger vid vattnet med kontinenten alldeles inpå. Staden tillkom på 1200-talet och har varit både svensk och dansk. Stormalmö har drygt 700 000 invånare och ingår tillsammans med Köpenhamn i Öresundsregionen vilken har över 4 miljoner invånare. Regionen är attraktiv med stor inflyttning. Det pågår nu ett omfattande arbete med Malmö stads översiktsplan. Den innehåller flera strategier för stadens utveckling och planer för att möta de antagna målen om bland annat nya bostäder, förbättrade kommunikationer och samhällsservice. För ett par år 20 GLAS 2.2021 sedan slogs också nytt rekord i beviljade bygglov i kommunen, över 3 700 beviljades. Stadsdelsutveckling Malmö Malmös vision framåt är att bli en klimatsmart grönare stad med socialt hållbar profil. Gamla trafikleder har avgränsat staden och skapat gränser för sociala skillnader. Dessa delar ska länkas samman i framtidens Malmö. Invånare uppmuntras åka mer kollektivt eller att ta cykeln i större utsträckning. Några av de stadsdelar där nya bostäder byggs, som nyproduktion från grunden eller som en utveckling av befintliga, är Västra Hamnen, Limhamn, Nyhamnen, Hyllie, Östervärn och Rosengård. I nuvarande översiktsplan är cirka 53 000 nya bostäder en möjlighet de kommande decennierna. Det som avgör hur snabbt utvecklingen kommer att ske är det ekonomiska läget och konjunkturen. VÄSTRA HAMNEN Fram till år 2025 är det möjligt att bygga ytterligare cirka 4 500 nybyggda bostäder genom en utökning av Västra Hamnen. Dessutom ska förbättrad kollektivtrafik och fler broar över vattnet koppla ihop området med Malmös stadskärna på ett tydligare sätt. / TEMA / Malmö