GLAS 1
NYHAMNEN Det gamla industriområdet är på väg att
förvandlas till en attraktiv plats. Nyhamnen ligger på norra sidan om Malmös Centralstationen och innefattar områdena Posthusplatsen, Ångbåtsbron, Stockholmskajen och Frihamnskajen. Nyhamnens var förr i tiden en hamn för livsmedel och blickar man längre tillbaka i historien var Nyhamnen central under den stora utvandringen till Amerika under 1800-talet. Malmö har idag en tydlig en vision om att utvecklingen av stadsdelen Nyhamnen ska leda till att man känner av närheten till havet och kusten mer. Läget vid hamnbassängerna och havet ska komma till sin rätt genom att man bland annat bygger ett havsbad, liksom både flytande hus och flytande restauranger. Båttaxi ska underlätta förflyttningen över Nyhamnsbassängen och det finns även planer på en linbana. I Nyhamnen ska det bli nya parker. Den största av dem blir Frihamnsparken som på sikt kan växa norrut. I området planeras flera aktivitetsområden med basketplan, en skatebordramp, lekplatser, löparspår, utegym, sporthall, torg och miljöer för möten mellan människor såsom grillplatser och odlingslotter. Genom trädplanteringar, breda promenadstråk och bostäder med gröna fasader och gröna tak ska en grönska skapas som ska locka till uteliv. Kapaciteten för en ordentlig utveckling av Nyhamnen är stor när det kommer till nya bostäder och fram till år 2055 kan en nybyggnation av ytterligare cirka 6 000 bostäder ske. ÖSTERVÄRN Här finns utrymme för att fram till år 2050 uppföra cirka 4 200 nya bostäder. Planen är att utveckla området runt stationen i Östervärn vilket skulle skapa en mer sammanväxt byggnation mellan Kirseberg och Malmös centrala delar. Området har kallats för Malmös nya spjutspets inom hållbar stadsutveckling. Här ska modellen byggas upp för hur en stadsdel med visionen om social hållbarhet, flera ekosystemtjänster och med en delningsekonomi skapas. Nya hållbarhetslösningar ska testas och olika lösningar med delningsekonomi kommer få en betydande roll i området. Inflyttningen kan tidigast påbörjas under år 2023. Nya byggnader med nyproducerade bostäder kommer uppföras bredvid de gamla befintliga byggnaderna vilket skapar en förtätning och en levande miljö. Kulturhistoriska värden och arkitektur värd att bevaras möjliggörs genom att många av de äldre, ursprungliga byggnaderna kommer behållas. De flesta av de äldre byggnaderna är från 1930-talet då Östra sjukhuset byggdes. Vid samma tidpunkt skapades också den karaktäristiska parkmiljön som kännetecknar Sege Park. Visionen är att den ursprungliga miljön ska växa samman och samspela med den nya bebyggelsen. ROSENGÅRD – AMIRALSSTADEN Hela stadsdelen Rosengård står inför en kraftig förändring på sikt. Här skapas också ett stråk med gång- och cykelvägar som kopplar ihop Rosengård med Station Triangeln där man kan ta sig vidare till både Västra Hamnen och till Malmös östra stadsdelar. I Rosengårds centrala delar byggs Amiralsstaden vilket blir en stadsdel som har nära till bra kommunikationer i och med den nya järnvägsstationen. Amiralsstaden blir placerad mitt emellan Malmös centrum och Rosengård. Här kan cirka 2 000 nya bostäder skapas fram till år 2040. / / FAKTA / Malmös expansion KORT OM HUR MALMÖ VÄXER Inte sedan 1970-talet har det byggts så många bostäder i Malmö som under 2020. Under förra året färdigställdes 3 600 nya bostäder. Sedan 90-talet har Malmö vuxit med 47 procent och under 2020 flyttade 3 800 nya personer in. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer Malmö ha en halv miljon invånare år 2047. Malmö är också den yngsta staden i landet, sett till vilka som bor där. I Malmö är 49 procent av invånarna under 35 år. De senaste 20 åren har medel åldern sjunkit med nästan tre år. VIKTIGA MILSTOLPAR Öresundsbron 2000, som skapade förutsättningar för en mer om fattande gränspendling och en mer integrerad bostads- och arbetsmarknad. Resultatet blev en större inflyttning och idag bor 179 olika nationaliteter i Malmö. Bomässan Bo01 2001 blev startskottet för utbyggnaden av Västra Hamnen. Turning Torso ritad av Santiago Calatrava invigdes 2005. Malmö Högskola grundades 2008 och blev universitet 2018. Universitetet blev en viktig byggsten i att omvandla Malmö från industri- till kunskapsstad. I slutet av 90-talet var arbetslösheten hög, på grund av de stora nedläggningarna inom industrin. Endast 20 procent av invånarna hade då en eftergymnasial utbildning. Citytunneln som knöt ihop Malmö som stad invigdes 2010. Malmö Live Konserthus invigdes 2015. FRAMTIDEN Varvsstaden: Detta är ett stort område som kommer att byggas ut under en tidsperiod på 20 år eller mer. Om allt går enligt plan flyttar konsthögskolan, musikhögskolan och teaterhög skolan in i Kockums gamla lokaler i Varvsstaden år 2025. Nyhamnen: På gammal utfyllnad av Öresund från sent 1800-tal gör staden plats för framtidens bostäder, arbetsplatser och inkluderande, offentliga miljöer med blå och gröna värden. Fullt utbyggd beräknas Nyhamnen rymma upp till 9 000 bostäder och 21 000 nya och gamla arbetsplatser. Fehrmarn bält: Om tio år ska det gå snabbare att ta tåget från Malmö till Hamburg än till Nyhamnen är under omvandling (rödmarkerat område). Stockholm. Danmark har officiellt inlett bygget av den 18 kilometer långa tunneln till Tyskland. Tunneln, som ska förbinda Rødby med den tyska ön Fehmarn, ska vara klar 2029. Källa: Jakob Sveger, GlasLindberg GLAS 2.2021 23