Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Test av gipsknivar
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt BYGGNYTT Senaste nytt p
å byggnadsarbetaren.se Fartyget gjorde arbeten åt Peab som bygger ut hamnen. Därför kunde pråmen slå runt ROPADE ATT SKOPAN BEHÖVDE FLYTTAS – MEN FÖR SENT OLYCKA När det danska muddringsfartyget Margarethe Fighter arbetade åt Peab i Trelleborgs hamn slog pråmen plötsligt runt. Grävmaskinisten och styrmannen överlevde medan kaptenen senare påträffades död ombord på båten. ”Efterforskningarna är i gång och vi kan därför vid nuvarande tidpunkt inte ge några ytterligare upplysningar”, skriver danska polisen i en kommentar till olyckan. Den danska maritima haverikommissionen är dock klara med sina slutsatser som presenteras i en nyutkommen rapport. På olycksdagen hade arbetslaget varit i gång sedan 06.30 med muddring. Vid tolvtiden började grävmaskinisten att lasta muddringsmassor för tredje gången under dagen. Men vattnet var djupt, runt 8,85 12 BYGGNADSARBETAREN #2, 2022 meter, och det var på gränsen att nå ner med grävskopan. Därför fylldes ballasttankar framtill, vilket även medförde att vatten kom in i fören. När grävmaskinisten gjort en del av grävningen och lastat på muddermassor, sa han åt skepparen att öppna ventilerna och tömma ut vatten. Detta påbörjades också. Fartyget satte sedan av mot avlastningsplatsen men utan att vara stabilt. Efter avklarat arbete satte sig maskinisten i mässen medan styrmannen befann sig vid grävmaskinen för att lasta av efter överfarten. Plötsligt började skeppet kränga och luta kraftigt åt styrbord. Grävmaskinisten ropade åt styrmannen att han skulle flytta grävskopan för att öka stabiliteten. Men han blev rädd att fartyget var på väg att kantra och klättrade upp på grävmaskinen för att komma bort från båten vid en förlisning. Också grävmaskinisten förstod att situationen var akut farlig. Han ropade åt kaptenen att ta sig ut – men det var för sent. Fartyget förliste 13.34. Grävmaskinisten höll sig kvar i ett räcke i brovingen. När fartyget låg upp och ner lyckades han ta sig iväg och hålla sig över vattenytan med en fender. Styrmannen trycktes ner under båten men lyckades ta sig till ytan och drev med strömmen från skeppet. Tjugo minuter senare kunde grävmaskinisten och styrmannen räddas. Kaptenen påträffades död i båten först flera dagar senare. Haverikommissionen anser i sin rapport att orsaken till haveriet ytterst var att ballasttankarna var fyllda och att lasten med muddringsmassor gjorde fartyget instabilt. Fören var under vatten under färden och skeppet kantrade vid en kursändring som ledde till en viktförflyttning av lasten. Även vid tidigare jobb hade man omfördelat vikten på samma sätt för att kunna muddra på större djup, visar utredningen. MARGITE FRANSSON FOTO: TRELLEBORG HAMN/DANSKA MARITIMA HAVERIKOMMISSIONEN
Byggnadsarbetaren Byggskojaren 11 år senare
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren De lagar slitna byggkroppar
Byggnadsarbetaren Friskvårdsbidrag
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Kranisen Ann bröt ny mark
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads