KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER 1
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER VÄLKOMMEN & SYFTE
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER SUMMERINGAR
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER HÄLSOLÄGET
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER HÄLSOTRENDER
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER KLYFTOR
KL YF T OR människors hälsosamma handlings möjlig
heter. Det kan vara näringslivet i rollen som arbetsgivare och aktörer på marknader. Handeln borde gå i bräschen, menar han. – Detaljhandeln kan påverka beteenden som i sin tur påverkar vår hälsa. Butikens utbud och sätt att exponera varor är viktiga faktorer. De har en möjlighet att lyfta fram mer hälsosamma varor. Godis, läsk och cigaretter skulle kunna lyftas bort från hyllorna, säger Olle Lundberg. Inom en snar framtid kan oväntade aktörer få en helt ny roll när det kommer till att minska hälsoklyftorna i samhället. Det globala elek tronikföretaget Philips ser vikten i att satsa på teknologi med fokus på hälsa. I USA har bolaget redan börjat koppla ihop apotek med matbutiker för att kunna er bjuda högklassig vård även på landsbygden. Enligt Jeroen Tas, innovations och strategichef för Philips, blir framtidens vård mer jämlik med hjälp av artificiell intelligens. – Den nuvarande modellen för sjukvård reflekterar inte behovet. Det är satt under en enorm press. Framtidens frisk och sjukvård är uppkopplad 24 timmar om dygnet. I Sverige är det omöjligt att ge samma typ av vård på landsbygden som i storstäderna idag. Men i framtiden kommer en läkare på vårdcentralen kunna ge samma typ av specialistvård med hjälp av en virtuell assistent, om man bortser från intensivvård och annan vård som kräver specifik fysisk kontakt. Genom artificiell intelligens kommer man kunna få kunskap baserad på en enorm mängd data, säger Jeroen Tas. MAT FÖR BÄTTRE HÄLSA Även andra, betydligt mindre högtekno logiska, aktörer blir länken mellan människan och sjukvården. I den ideella organisationen Community Servings, i Massachusetts i USA, har man insett vilken påverkan mat har på hälsan. Nu har man kapacitet att leverera 1,5 miljoner måltider varje år, anpassade efter olika sjukdomar i socioekonomiskt utsatta områden. 7 23 AV10 UPPLEVER ATT DE KAN PÅVERKA SIN FRAMTIDA HÄLSA MAGNUS WIKSTRÖM HANDLARE, ICA SUPERMARKET MATFORS Vilken roll har du som arbetsgivare när det kommer till att sprida mer kunskap om hälsa och inspirera till nyttigare val? – Hälsoresan vi gjort med personalen är vad jag kommer att se tillbaka på och vara stolt över i framtiden. I stället för en vanlig ergonomiutbildning införde jag för tio år sedan, tillsammans med en konsult, en kurs med helhetsgrepp om personalens hälsa – två individuella samtal varje år, utifrån varje persons förutsättningar. Första året hade bara 14 procent av personalen godkänd kondition. Jag undrade hur de ens klarar av att hålla sig vakna på jobbet. Så ser det tydligen ut i hela samhället, och det är värre med den yngre generationen. Efter tre år hade 64 procent av personalen godkänd kondition. De har blivit piggare och friskare. Nu arbetar vi vidare under visionen ”Hur frisk kan man bli?”. Det här är något som sprider sig till kunderna också, mina medarbetare blir förespråkare för en mer hälsosam livsstil. Ni arbetar under parollen ”vi vill att alla ska vara med”, hur menar ni då? – Det har flera bottnar i mitt arbete. Jag fick ett pris som arbetsgivare för att jag tydligen har ett annorlunda sätt att arbeta med min personal, tar in personer med funktionshinder och är engagerad i hur människor mår och känner sig delaktiga. Det är inte så märkvärdigt, jag säger hej till folk och bryr mig om mina medmänniskor. Men det handlar också om att vi arbetar med hälsoaktiviteter gentemot kunderna, spinner vidare på ICAklassikern och raggar igång lokala samarbeten med exempelvis skidklubben på orten.
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER STRESS
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER BAKTERIER
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER TRENDSPANING: TARMFLOR
ANS TIDSEPOK
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER UNDERSÖKNING: SÅ MÅR V
I
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER UNDERSÖKNING: SÅ BLIR
VI FRISKARE
KLYFTOR, STRESS & BAKTERIER KÄLLOR & EXPERTER