Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test: Hantverksbilar
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren #Vi bygger vidare
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Ordna din bil med stil
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Boken "Drömmar och damm"
Byggnadsarbetaren Säkrare transporter
Betongarbetaren Daniel Lindkvist (grön hjälm) och
chauffören Robert Björklund hjälps åt med lastningen utanför bygget. För snart två år sedan fick betongarbetaren Daniel Lindkvist ett erbjudande. Uppdraget var att få till en bättre logistik av byggmaterial in på ett storbygge. Han tackade ja och släppte najtången. Ett beslut han inte ångrat. TEXT: Cenneth Niklasson FOTO: André de Loisted V H arje arbetsdag anländer tusentals godstransporter till landets byggarbetsplatser. Betong till bostadsbyggen, reglar till villabyggen, fackverk till industribyggen och matbodar till nyetableringar. Det är ett ständigt flöde av betongbilar, långtradare och kranbilar. Alla de här transporterna har en sak gemensamt – de är riskmoment. Det handlar dels om lastning, lossning och lyft, dels om att stora fordon rör sig inne på byggarbetsplatsen. Och då det ofta är tunga lyft finns det en förhöjd risk för allvarliga skador. Av de 14 dödsolyckor som inträffade i byggbranschen förra året skedde fem i samband med lastning eller lossning av byggtransporter. östen 2018. Skanskas projekt Cementen i Limhamns Sjöstad i Malmö rullar igång. På plats är betongarbetaren Daniel Lindkvist. Han sliter med armeringsjärn till ännu en betongplatta. Denna gång grunden till ett parkeringshus. Han trodde nog då att garaget bara var ytterligare ett bygge bland många andra i det 32-åriga betongarbetarlivet. Men så blev det inte – när den sista gjutningen närmade sig fick Daniel ett erbjudande om att hjälpa till att införa ett nytt arbetssätt för mottagandet av leveranser till arbetsplatsen. Till en början i en månad. Nu, snart två år senare, är han fortfarande kvar. – Det har varit jättekul. Verkligen inspirerande. Vissa var tveksamma till upplägget. En plåtslagare var vansinnig, men nu älskar han det här systemet, säger Daniel. Skanska driver hela projektet som är uppdelat på flera olika byggen; totalt åtta kvarter med över tusen bostäder, ett vårdboende, parkeringsplatser och som sagt – ett parkeringshus. Allt ligger tätt samlat precis intill vattnet i Öresund. När byggandet var som intensivast var 300 yrkesarbetare och tjänstemän på plats. Under den tiden var det en strid ström av transporter till bygget. 60 leveranser varje dag eller om ni så vill, över 1 200 varje månad. K atarina Aarnio, arbetsledare på Skanska, är logistiksamordnare för Cementen. Hon berättar att de redan innan bygget drog i gång skrev ner en logistikplan för att mer systematiskt kunna jobba för säkrare transporter. De tog även fram en digital leveranskalender. En annan sak som infördes var dagliga logistikmöten med arbetsledare från varje delprojekt. – På de här mötena går vi igenom hur det ser ut inför morgondagen. Vilka leveranser som är på ingång, vilka utmaningar och risker det finns och vilka BYGGNADSARBETAREN #6, 2020 35 Katarina Aarnio.
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Retro: Globen
Byggnadsarbetaren Då blir rörisen upprörd
Byggnadsarbetaren Mannen bakom "Åke"
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads