Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test: Hantverksbilar
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren #Vi bygger vidare
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Ordna din bil med stil
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Boken "Drömmar och damm"
Byggnadsarbetaren Säkrare transporter
»DET ÄR SÄKERT, SAMTIDIGT SOM JAG VINNER TID« — R
obert Björklund, chaufför på GP Kranarbilar smidigare, säger Daniel. När lastbilen sedan lämnar kör Daniel och Christian ut materialet till rätt plats på bygget. – Med det här systemet slipper vi massor av chaufförer som irrar omkring inne på bygget. Jag vet ju exakt vart jag ska åka och lämna, berättar Daniel. Det har även funnits säkert sätt, säger Katarina Aarnio. Samma sak gäller för byggnadsarbetarna. Många var skeptiska i början. En del underentreprenörer tyckte inte om att även firmabilar stoppades vid grinden. – De är vana vid att köra sina firmabilar så att de står så nära deras aktuella arbetsplats som möjligt. Det fick de inte göra nu. Men det ändrades ganska snabbt och nu tycker det flesta att det fungerar jättebra, säger Daniel Lindkvist. en paketservice som möjligen skulle få PostNord att bli gröna av avund. Nämligen expressutdelning av paket. – De som kört fast och saknar något Robert Björklund. material för att komma vidare har bara behövt säga till. När paketet sedan kommit till grinden har vi fixat en blixtleverans. Och om vi inte haft tid har de själva kunnat gå till vakten och hämta det. R året. – Jag kör en ganska liten kranbil nu så jag har fått stanna utanför grinden. Han känner till att det inträffat flera på aktuellt bygge. Först när de är beredda och ser att allt är okej i den lastzon där transporten ska parkera får fordonet rulla in, säger Daniel Lindkvist. N är det gäller mindre materialleveranser, upp till ungefär sex pallar, blir det avlastning redan vid grinden. Det kan vara lådor med arbetsmaterial, handhållna maskiner, något restnoterat köksskåp. – Vi har en avlastningszon utanför grinden. Jag och min kollega Christian Göthe lyfter av allt med en truck så chauffören slipper att hålla på med kranarmen. Det gör att jobbet blir säkrare och går dödsolyckor där kranbilar varit inblandade det senaste året. Själv är han ändå inte rädd på jobbet, men han är noga med att tänka efter två gånger vid vissa lyft. – Det är inte helt enkelt alla gånger. Risken är såklart större om man använder kranen och lyfter med stroppar än när man använder en truck som här på Skanskabygget. Det är säkert, samtidigt som jag vinner tid, berättar Robert Björklund. I början av Limhamnsbygget fanns det ett visst motstånd mot det nya sättet att hantera alla godstransporter. En del arbetsledare var inte så sugna på att gå på logistikmöte varje eftermiddag. – De insåg ganska snart att det var en fördel att vara med. De fick kontroll över att leveranserna till just deras projekt kom fram i tid och att de kunde lossas på ett BYGGNADSARBETAREN #6, 2020 37 obert Björklund jobbar som chaufför på GP Kranarbilar. Han har levererat mycket till bygget det senaste S kanska har gjort en egen undersökning där man kommit fram till att 60 procent av bolagets potentiella dödsolyckor de senaste åren kan härledas till lastning och lossning av gods. Därför har man bestämt Leveranskalendern hjälper till att hålla koll på logistiken.
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Retro: Globen
Byggnadsarbetaren Då blir rörisen upprörd
Byggnadsarbetaren Mannen bakom "Åke"
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads