TIDNINGEN TILLVÄXT 1
TIDNINGEN TILLVÄXT Branschen jobbar för att höja i
ntäkterna
TIDNINGEN TILLVÄXT Olja och el byttes mot flis
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogens värde ska beräknas på n
ytt sätt
TIDNINGEN TILLVÄXT Maria Wetterstrand vill se håll
bart skogsbruk
TIDNINGEN TILLVÄXT ELLINOR LUNDSTRÖM Länschef på H
andelsbanken i Norrbotten
TIDNINGEN TILLVÄXT 245 fåglar i den svenska faunan
TIDNINGEN TILLVÄXT Besatt av att utveckla
Zetas trädgård är Victoria Skoglunds företag. Det
är hon som bestämmer hur det ska se ut och vad som ska säljas där. När hon är ledig står hon gärna i köket och bakar, lagar mat och lyssnar på P1 Dokumentär. Då går hon in i en annan värld. med mina kunder. Det är lätt att förmedla information och kunskap via sociala medier. En timme om dagen rör hon sig ute bland kunderna, hon är mån om de mötena och hon suckar över att det är en relativt liten del av jobbet, att det tråkiga kontorsjobbet tar för mycket tid. TILLSAMMANS MED Jenny Strömstedt gör hon trädgårdspodden Röda vita rosen och hon är också återkommande gäst i TV4:s Nyhetsmorgon. Ändå är hon kluven, särskilt förtjust i att bli igenkänd privat är hon inte, föredrag håller hon ytterst sällan. I slutet av 1990-talet, när hon precis tagit över Zetas, pratades det mycket om att trädgård och odlande var en trend och handelsträdgården fick bra skjuts av ett stort reportage i en trädgårdstidning. – Jag vet att jag tänkte redan då att det inte alls var en trend utan en ny livsstil som höll på att växa fram. Intresset för odling bara ökar och nu med kriget i Ukraina och att maten har blivit så dyr är det så många som köper tomatplantor och ska så sallad och potatis. Jag tror att man börjar se om sitt hus. Hon poängterar att det i Sverige odlas på mindre ytor än tidigare. Om det så är på en fönsterbräda. Det är utmanande, menar hon. Då hon spanar in i framtiden visar det flikar hon in ett med leende. Men samtidigt som företaget och odling är hennes liv är hon mån om att familjemiddagarna är fredade, då pratar de inte om Zetas och av samma anledning är hon glad över att hon har vänner som inte bryr sig alls om odling. VICTORIA ÄR AKTIV på sociala medier, får både positiv och negativ respons den vägen. Hon förklarar att så Fler och fler, särskilt de yngre, är medvetna om kretsloppet och om vad bina har för betydelse. får hon en känsla av vad människor vill: Vad vill folk odla? – Det kan ju inte finnas en bättre mätare, det är lätt för mig att utveckla företaget när jag har så nära kontakt kristallkulan en större medvetenhet hos odlarna, inte minst när det kommer till mer torktåliga växter. Om hon funderar på företagets och branschens framtid är det tydligt redan nu att ehandeln växer sig starkare och starkare. KUNDKRETSEN SER annorlunda ut i dag jämfört med 1997. Då var de flesta över 60 år gamla, nu har Zetas många yngre kunder. 85 procent av kunderna, gamla som unga, är kvinnor. Då, för 25 år sedan, var könsfördelningen snarare 50–50. – Jag hittar heller nästan inga manliga medarbetare men jag vet inte vad > Tillväxt 19
TIDNINGEN TILLVÄXT Sverige – ett glest befolkat la
nd
TIDNINGEN TILLVÄXT Lång erfarenhet av att odla pep
parrot
TIDNINGEN TILLVÄXT Gott om spannmål men importen b
ehövs
TIDNINGEN TILLVÄXT Bankgirot försvinner – ersätts
av P27