Nöjesnytt Växjö 1
NOTISER FOTO: BELCHONOCK FOTO: VITALY VALUA ERIC
JONSSON SOMMARKOMEDI FOTO: HEINTEH VID VILLA VIK D en kände kirurgen och sångaren Gunnar Hagberg medverkar i operetten Vita Hästen som ges under sommaren vid restaurang Villa Vik norr om Växjö. Gunnar har rollen som Österrikes kejsare Franz Joseph. Värdshusvärdinnan Josepha spelas av sångerskan Sara Wåhlin. Hon uppvaktas förgäves av överkyparen Leopold (spelad av Eric Jonsson). Totalt står 20 personer på scenen framför Villa Vik. Det blir massor av skratt och vackra sånger under perioden 24 juli - 8 augusti. Läs mer på www.linneateatern.com ■ FOTO: MATS SAMUELSSON FOTO: MICHAEL SIMONS OUTLET ONE I KOSTA F THE REAL GROUP TILL VÄXJÖ T he Real Group är i dag en av världens ledande vokalgrupper. Då gruppen bildades 1984 var de banbrytande med sin vokalmusik och de har nått stora framgångar välden över. Med rösten som enda instrument har The Real Group skapat ett eget musikaliskt uttryck i området mellan jazz, pop och svensk körmusik. Gruppen är känd för sin förmåga att skapa varierade, lekfulla och uppfinningsrika arrangemang inom ramen för sin ovanliga sättning – fem mänskliga röster. De uppskattas också för sitt varma och intelligenta originalmaterial, som tilltalar människor i alla åldrar och samhällsklasser världen över. The Real Group turnerar över hela världen och har ofta anlitats i Kungliga officiella evenemang samt vid EU-högtidligheter. Svenska ambassaden i Sydkorea har givit the Real Group en särskild utmärkelse för den insats som gruppen gör som klingande marknadsföring för Sverige. The Real Group representerade bland annat Europa vid invigningen av Fotbolls-VM Japan/Sydkorea, 2006. Den 6 september kommer de till Växjö Konserthus. ■ ör drygt två år sedan tog den norska detaljhandelskoncernen Airport Retail över RnB:s butik på Kosta Outlet och gav den det nya namnet Outlet One. Butiken i Kosta i de småländska skogarna är företagets enda butik i Sverige. Övergången var sömlös, men sedan dess har Outlet One fortsatt att bredda sortimentet av märkesvaror till låga priser. För det är just priset som skiljer Outlet One från andra märkesvarubutiker, eller brand stores, som det också kallas. I övrigt får man samma varor hos Outlet One som i vilken brand store som helst, både vad gäller produkter, kvalitet och välkända varumärken. Kort sagt exakt samma märkesvara, men till helt andra priser. Anledningen till att Outlet One kan hålla så låga priser – mellan 30-70 procent rabatt på kända märkesvaror från hela världen – är att man hela tiden reser jorden runt för att hitta de bästa erbjudandena. Det innebär att man kan erbjuda sina kunder nästan “allt”, fast inte hela tiden. Ena veckan kanske det innebär t-shirts från D&G, jeans från Levi’s eller Lee, klänningar från Armani eller Boss, skjortor från Calvin Klein, tröjor från NN07, byxor från Diesel, kjolar från Ralph Lauren, toppar från Line of Oslo, barnkläder från Jean Paul, skor från Timberland eller rockar från Sir of Sweden. Det gäller således att besöka Outlet One med jämna mellanrum för att kunna göra de bästa klippen. För tempot är högt i Outlet One. Här finns kollektioner som har funnits i butik i bara några veckor när de blir tillgängliga i Kosta. Man hittar trendiga sommarkläder medan det fortfarande är sommar, och moderiktiga vinterkläder medan det är vinter. Outlet One köper in överskottsvaror och partiköp direkt från producenterna, men man köper även in varuprover och konkursbon. Att hålla allting under samma tak – och på makalösa 5.500 kvadretmeter – ger låga kostnader för företaget, vilket i slutänden betyder lägre priser för kunderna . På så sätt kan man ha rea varje dag, varje vecka, varje månad hela året. ■ SARA WÅHLIN GUNNAR HAGBERG FOTO: VITALY VALUA FOTO: ANDERSONRISE