Nöjesnytt Växjö 1
NOTISER NORDIC WELLNESS ETABLERAR SIG I VÄXJÖ I e
n liten och sliten källarlokal på Backaplan i Göteborg lades 1997 grunden till det som idag är en av Sveriges största och starkaste träningskedjor med över 100 klubbar, Nordic Wellness. Runt 200.000 medlemmar tränar idag på Nordic Wellness, som har samma målbild på alla sina klubbar – att fortsätta vara folkets bästa alternativ inom träning och hälsa. Detta gör man genom att alltid vara lyhörda för vad som händer i branschen och genom sitt team av licensierade instruktörer, välmeriterade personliga tränare, sjukgymnaster och kostrådgivare fortsätta utvecklas för att säkerställa att man tillhandahåller branschens bästa och mest hälsosamma träningsformer. Som kuriosa kan nämnas att man i juli öppnar Nordic Wellness Skidome i Kvibergs Park i Göteborg – en unik anläggning med 1,2 kilometer långa inomhusspår. Banan är kuperad och har två klassiska spår samt ett skatespår. Anläggningen håller en temperatur på två minusgrader året om, och är därmed snösäkrast i Norden. I början av juni öppnade Nordic Wellness på inte mindre än två ställen (planer finns även på en tredje klubb) i Växjö: på Växjö Paddlecenter på Norremark och på Vida Arena. Företagets sympatiske, energiske och pratglade VD Magnus Wilhelmsson förklarar varför. –Växjö ligger väldigt strategiskt rent geografiskt och som så mycket annat handlar det om timing. Jag har tidigare sagt nej till Växjö, men nu föll allting på plats, när vi hade chansen att ta över två anläggningar. Och det är självklart att man vill vara med på Vida Arena, med tanke på Växjö Lakers framgångar. På Norremark kommer Nordic Wellness att bygga ut med 400 kvadratmeter för att få plats med gruppträningspass, men i övrigt handlar det mer om att skapa den speciella känsla som finns på en Nordic Wellness-klubb. För det finns en speciell anledning till varför man bör välja Nordic Wellness, menar Magnus. –Jag säger som Richard Branson, en av världens största entreprenörer: “value for money”. Vi hade aldrig haft närmare 200 000 medlemmar om de inte tyckt att de fick valuta för sina pengar. Vi lägger stor vikt vid den sociala biten och ger varje anläggning en personlig touch. Det handlar om att skapa en teamkänsla, både för personal och våra medlemmar. Och det måste vara lite “gôtt”. Vårt motto är “let’s have some fun in the movement and get strong together”. ■ TEXT: OLA KARLSSON ACROSS THE OCEAN DANSUPPVISNING MED MOVE IT D ansuppvisningen Across The Ocean var danskolan Move It´s årliga föreställning på Växjö Konserthus. Under två föreställningar var skolans alla dansare på resa mellan olika länder och kulturer och de visade många danser med olika stilar som hip hop, burlesque, jazz och bollywood. Fantastiskt att man hinner med att göra så mycket på så kort tid och som alltid blir man lika överväldigad av deras kvalité och entusiasm. ■ TEXT & FOTO: VIKTOR SANDBERG