AMES 1
FLYG, BÅT, TÅG OCH BIL FLYGRESANDET MINSKAR Antal
et passagerare på de svenska flygplatserna minskade med 3,4 procent under årets andra kvartal, det vill säga april, maj och juni. Minskningen beror främst på att färre flyger inrikes. Jämfört med samma period 2018 så minskade antalet inrikes passagerare på de svenska flygplatserna 2019 med 10, 9 procent. Förra året var antalet inrikespassagerare för perioden drygt 2 miljoner, jämfört med 1, 8 miljoner i år. Minskningen av utrikespassagerare minskade med 1, 6 procent. – Inrikesflygets nedgång fortsätter, vilket har sin förklaring i framförallt SAS flygstrejk, Nextjets konkurs i maj förra året men också att allt färre väljer att resa med flyg inrikes. Utrikestrafiken har dämpats något, säger Jean-Marie Skoglund som är flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen. FÄRRE DÖDSFALL I TRAFIKEN Under januari-juni 2019 omkom 111 personer och 8 227 personer skadades i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen fram till den 15 juli 2019. Det är 20 färre omkomna jämfört med motsvarande period 2018. Medelantalet omkomna under första halvåret de föregående fem åren 2014-2018 var 119 personer vilket innebär att antalet omkomna under januari-juni 2019 är 6 procent lägre jämfört med den tidigare femårsperioden. –Nu ser vi att utvecklingen går åt rätt håll efter en mörk inledning av 2019 med 30 omkomna i januari. Därefter har antalet omkomna i trafiken minskat. Antalet omkomna i juni månad i år är det lägsta antalet för samma månad i modern tid. Den största minskningen är bland motorcyklister och personbilister jämfört med juni 2018, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnväg på Transportstyrelsen. NYA VÄGAR FÖR INLANDSSJÖFARTEN Transportstyrelsen har beslutat om nya områden för inlandssjöfart, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar - det som gemensamt kallas inre vattenvägar. De nya områdena omfattas av skärgårdsområden norr om Göteborg, delar av ostkusten från Kalmarsund i söder till Öregrundsgrepen i norr samt Göta kanal. – Vi bedömer att sjöfartsnäringens intresse för inlandssjöfart är stort och vi är glada över att kunna möjliggöra ytterligare områden för trafik. En ökad trafik på våra inre vattenvägar utvecklar och förbättrar transporterna i Sverige. När mer gods kan flytta över från landsväg till vattenväg gör det transportsystemet både säkrare och mindre påfrestande för miljön, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen. TÅG NÄSTAN ALLTID BILLIGARE ÄN FLYG Transportstyrelsen har i många år samarbetat med Järnvägsgruppen vid KTH och studerat hur pris och utbud utvecklas inom persontrafiken på järnväg. I den senaste rapporten har man även tittat på trafikslagen buss och flyg. Konkurrens på spåren är överlag till tågresenärernas fördel och har lett till fler avgångar, snabbare resor och mer differentierade priser. Transportstyrelsen har studerat hur pris och utbud varierar under veckan och även hur de skiljer sig mellan olika trafikslag. Och nästan alltid är tåget billigare än flyget. I dag kan resenären välja mellan att resa med tåg, flyg eller buss på ett stort antal linjer i landet. Allra tydligast är den trafikslagsövergripande konkurrensen mellan Stockholm och Göteborg, där resenären inte bara kan välja mellan hur de vill resa utan även välja mellan olika operatörer inom respektive trafikslag. – Den ökande konkurrensen mellan trafikslagen har lett till en uppdelning av marknaden, där tåg, buss och flyg kompletterar varandra. Det pris och utbud som respektive trafikslag erbjuder speglar också behoven hos den grupp av resenärer som man vänder sig till, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelsen. Att åka buss är billigast och vänder sig främst till privatresenärer. Både flyg och tåg har differentierade och rörliga biljettpriser, men i jämförelse är tåget nästan alltid billigast. n 38