LFV Årsredovisning 2020 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S AMHET S OMRÅ
DEN L F V 2020 DRÖNARE I SAMHÄLLETS TJÄNST EASA har lagt fram ett förslag till ramverk, U-Space, för att även obemannade luftfartyg ska kunna utnyttja luftrummet för att utföra tjänster. U-Space omfattar införandet av drönartjänster stegvis fram till samhällsfunktioner och transporter i stadsmiljö. LFV driver flera projekt för att optimera nyttjandet av luftrummet och att göra det tillgängligt för drönare. VINNOVA är en viktig partner för införandet av U-Space och stöder bland annat två initiativ för mer avancerade drönartjänster i och mellan städer i framtiden. Aktörer från samhällsplanering, blåljusmyndigheter och teknikföretag är aktiva i utvärderingen av de olika prototyper som tas fram. I slutet av året beviljades två stora europeiska U-Spaceprojekt där LFV och Linköpings universitet under kommande år deltar tillsammans med bland andra Eurocontrol. ÖKAD FLEXIBILITET MED MULTIPLE RTS Inom SESAR-projektet fortsätter forskningsarbetet inom Multiple Remote Tower fram till 2022. Projektet har fokus på hur man ska kunna arbeta med ett flexibelt användande av ingående flygplatser inom en kontrollcentral för flygtrafikledning på distans (RTC/ Remote Tower Centre). Målet är en jämn arbetsbelastning för flygledarna. Avsikten är att en skiftledare eller motsvarande ska finnas i en kontrollcentral för att bland annat kunna fatta långsiktiga beslut om planeringen av fördelningen av flygplatser i de olika arbetspositionerna. Projektet genomförs med flera flygtrafiktjänstleverantörer och industrier inom Europa. Ett färdigt forskningsresultat är planerat inom projektperioden. För LFV innebär denna forskning ett stöd till vidareutveckling inom ett RTC. LFV ETABLERAR TESTARENA PÅ ÖRNSKÖLDSVIK AIRPORT Vid Örnsköldsvik Airport etablerar LFV tillsammans med flygplatsen en testarena för flygtrafikledning och flygplatsverksamhet – LFV Aviation Research Center (LARC). LARC kommer att erbjuda möjligheter för samverkan mellan industri, akademi och samhälle inom områdena flygplatsverksamhet, obemannat flyg, elflyg och luftrumsfrågor och har en planeringshorisont på minst tio år. Huvudsyftet med arenan är att utveckla och validera nya lösningar som ökar säkerhet och kostnadseffektivitet samt minskar klimatpåverkan. Under 2020 har ett förberedande arbete genomförts med parterna LFV, Örnsköldsvik Airport, Åsele kommun och Storumans kommun som syftar till att etablera ett innovationskluster med bas i Örnsköldsvik och filialer i Åsele och Storuman. Syftet med klustret är att stärka forskningssamverkan och öka möjligheten till EU-finansiering för de viktiga områdena omställning till hållbart flyg samt att stödja introduktionen av obemannat flyg. SESAR 10-93 OCH PJ32 Projekten innebär fortsatt utveckling av koncepten ”Virtualisering” och ”Dynamic Sectorisation”. I dessa delar av projekten hanteras tekniska och till viss del operativa förutsättningar för ”virtualisering” av flygtrafikledningssystem och förutsättningar för olika typer av delegering av luftrum. Koncepten är tekniskt förhållandevis mogna och validerade, men mer arbete krävs när det gäller regler, metoder, operativa förutsättningar och cybersäkerhet. Nästa steg är att utveckla och förfina konceptet och de tekniska förutsättningarna för att möta operativa och politiska krav för att öka flexibiliteten, ge förutsättningar för effektivisering, ge potentiella kapacitetshöjningar och öka automationen. 27