AMES 1
KRÖNIKA Fredrik Fjellstedt och Mikael Laweby SYST
EMATISK INNOVATION – FÖRMÅGAN ATT LEDA STRATEGISKT Det finns väl knappast en ledare eller en organisation idag som missat att innovation står högt – kanske rentav högst – på dagordningen när det gäller säkra organisationens konkurrensförmåga. För att understryka det faktum att innovation ses som en nödvändighet för att säkra såväl enskilda organisationers fortsatta framgång, som att bibehålla Sveriges starka position på den globala marknaden, tillhandahåller Regeringen finansiering till en rad olika områden med syfte att stärka vår innovationskraft. På Regeringens hemsida går det att läsa vad innovation är: ”Innovation handlar om nya eller bättre lösningar som skapar värde för samhälle, företag och individer.” Med andra ord, det blir inte en innovation förrän den nya lösningen skapar VÄRDE. En bra idé blir bara en bra innovativ lösning så länge mottagaren upplever att värdet på tjänsten, produkten eller servicen faktiskt har ökat. För att vår konkurrenskraft ska både säkerställas och höjas över tid så kan vi inte förlita oss på enstaka innovationer sprungna hur ”Heureka-ögonblick”. Istället måste vi som ledare skapa förutsättningar att på ett systematiskt sätt kunna skapa innovationer om och om igen. Att skapa framgångsrik och systematisk innovation i en organisation handlar till stor del om det ledarskap som utövas - i synnerhet ledarnas förmåga att inkludera hela organisationen i arbetet att skapa nya värden. En betydande förmåga en ledare måste ha är att kunna översätta organisationens strategiska utmaningar till en tydlig riktning mot vilka de innovativa ansträngningarna ska fokuseras. Jag kan se fyra områden som ledare och ledningsgrupper måste bemästra för att kunna åstadkomma systematisk innovation. Dessa områden är; - Tydlighet - Mod - Engagemang - Konsensus Tydlighet handlar om att få alla att se samma utmaningar och förstå vilka problem som vi måste överkomma för att skapa nya värden. Det är med denna tydlighet som ledare och medarbetare i organisationen kan prioritera och genomföra aktiviteter så att det bidrar till de övergripande utmaningarna. Mod att våga utmana etablerade sätt att skapa värden för att hitta nya vägar framåt. Det krävs även mod från ledare att experimentera utan att på förhand veta vilka lärdomar och resultat vi kan förvänta oss. Innovation sker bortom vår kunskapsgräns där osäkerhet existerar så vi måste därför ha modet att ta oss dit för att hitta nya lösningar. Engagemang i alla led är avgörande för att kunna skapa systematisk innovation. Det är i engagemanget som vi kan fånga upp de goda idéerna som vi sedan testar för att se om nya värden skapas. Systematisk innovation uppstår inte genom att bara förlita sig på några få i organisationen, utan vi måste få med så många som möjligt i arbetet. Konsensus blir sättet vi styr kraften i den riktning vi önskar genom att ledare tillsammans tar gemensamt ansvar för vad som är prioriterat för organisationens bästa. Detta till skillnad från att sätta upp egna prioriteringar inom respektive ansvarsområde utan att ta större hänsyn till övriga ansvarsområden. En ledning som blir bättre på ovanstående kommer frigöra en enorm kraft i hela organisationen när det gäller problemlösning och innovation. Det är via den kraft som vi lägger grund för den systematiska innovationen. Genom att stärka förmågan att skapa tydlighet, agera med mod, skapa engagemang och uppnå konsensus så ökar dina möjligheter att skapa nya värden och därigenom stärka din organisations konkurrensförmåga. Lycka till! Definitionen är hämtad från Regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/ regeringens-politik/innovation/ ® ÖPPET – DIGITALT www.sfhm.se/forsvarshistoria_pa_distans/ www.attraktivmiljo.se 0709-722 887 WWW.FLYGVAPENMUSEUM.SE 23