BD 1
Samtidigt så har jag kanske hittat något unikt fö
r vi har vunnit priser. Ambitionen att vilja göra bättre och bättre viner, via att aktivt söka efter det, tror jag också har givit gynnsamma förutsättningar för att lyckas. Jag försöker toppa mig själv varje dag. Det ger goda resultat. Vinmarknaden är en tuff arena. Varför väljer kunderna att köpa vin just av er? - Jag tror att det är helheten som innebär att vi har kunden som det centrala i vår verksamhet. Vårt vin ska ju drickas av någon. Då ska hen känna sig utvald, omhändertagen och jag ger alltid total energi i min presentation - oavsett person eller grupp. Vinodling kräver tålamod i kubik. Vad är det svåraste med att vara vinbonde? - Sverige är det svåraste landet i världen för vinproduktion. Här tar vi nämligen fram en vara som vi inte får sälja. Det är i särklass det mest prövande. Att göra vin är en bagatell i jämförelse. Att driva ett företag utan att få sälja produkterna riskerar ge dålig lönsamhet. Det kräver därför en stor portion av kreativitet och tålamod. Vilken är er genomgående vinstil? - Det är att vi arbetar biodynamiskt. Vinerna är levande med många nyanser. Vi vill hela tiden sträva mot att skapa, upptäcka nytt och variera vinet. Det händer mycket i våra viner då de är komplexa. Vinerna är inte blyga och försiktiga. Det finns karaktär med eftertryck, längd, täthet och dramatik. Ett starkt äventyr som tar tag i hela kroppen. Det har blivit vårt signum. Vin mognar över tid. Hur var er första butelj och hur har era viner utvecklats över tid? - Det första vinet kom efter två år med vinstockar. Det är egentligen för tidigt för en skörd. Men jag ville komma i gång. Vi fottrampade fram ett rött vin i fyra grader och använde ståltank som sedan gav 35 flaskor vin. Det var mest en kul grej för vi hade just då ingen optimal teknik för tillverkning. Vi började med ett enkelt vin på en druva. Strävan var att initialt lära känna druvorna innan vi tog ut svängarna för att sedan kunna gå vidare och göra blends, cuvée och producera vin enligt olika vinstilar. De första åren var bara utforskningsarbete. Vi ville veta vad druvsorterna kunde prestera, ta reda på vad vi tycker om att göra och bestämma oss för vilka viner som vingården skulle ta fram. Den innovativa stilen, med avseende på hur vi driver vår vingård, har utvecklats över tid. Det är jätteroligt och spännande. Och varje nytt vin som släpps väcker folks nyfikenhet och det sporrar mig. Jag jobbar ju såsom jag själv gör när jag inhandlar vin. Att alltid köpa en ny flaska som jag aldrig testat tidigare. Vi gör aldrig samma vin när vi gör ett nytt vin. Så vi tänker liknande i vårt arbete. Man blir också en duktigare vinmakare av det. ”Vin pairing” är ett välbekant uttryck. Hur njuter man bäst i kombination mellan ert vin och mat? - Vi driver ju inte restaurang. Jag håller inte på med mat för jag vill bara hålla på med vin. Det finns tillräckligt mycket aktiviteter i det. Vi vill inte heller konkurrera med de som lagar mat lokalt. De dricker vin hos oss och äter mat lokalt. Vi skapar fler kunder åt de lokala restaurangerna. Många näringsidkare är tacksamma för det. Vi funkar på så vis bra i bygden, skapar övernattningar, gynnar matställen och småföretagare. Sammantaget blir det vinturism i slutresultatet. Utomlands är det en miljardindustri. I Sverige pratar man mest om Systembolaget. Under förra året kom det besökare från 65 länder till oss. Vi är glada för det och har som mål att få vinturismen i Bjäre att öka ännu mer. Våra viner finns dock på några utvalda restauranger, exempelvis Guide-Michelin-restaurangen Knystaforsen, och verkar där som ambassadörer för vingården. Där finns möjligheten till att smaka och uppleva några av våra unika viner med utsökt mat i världsklass. Våra viner finns representerade i det nordiska och innovativa köket. Där vill vi att de ska ha sin plats med mat. I en miljö där folk vill utforska mat och dryck. Men mitt huvudfokus är vinmakeri. Ni har fått utmärkelsen ”Årets entreprenör”. Vad ligger bakom framgången? - Det är en ära. Jag gör det här för bygden och fick ett erkännande. Vi serverar bara här och ger på så vis till bygden i väntan på gårdsförsäljning men först då kan vi börja sälja vårt vin med centrum här. Jag är trogen trakten. Det kommer folk från Sverige, världen och det lokala området. Och så var vi som sagt först med vin 28 lokalt. Vi har inspirerat till att 28 ställen på Bjäre satt vinstockar i jorden. Och så har jag gjort en rolig skylt ”Welcome to Bjäre Wine Country” som jag satte ute vid vägen. Den skapar nyfikenhet. Kunder blir roade, hälsar på och återvänder. Vi ska nu starta ett samarbete med Ängelholms och Båstads näringsliv för att kunna marknadsföra, exportera och sälja ”Bjäre Wine Country”. Med så många vingårdar på tillväxt har nu Bjäre blivit den destination i Sverige som kanske har flest vingårdar. Vi tog vinet till Bjäre. Vi gjorde det till Bjäre. Vi ställde frågan om hur vin smakar på Bjäre och vi inspirerar andra. Det har skapat en feber och snart ett nätverk för vinturism. En ny näring med levande landsbygd. Vad vill du att besökaren ska ta med sig för intryck efter ett besök hos Vejby vingård? - Att det här är en upplevelse som man aldrig glömmer. Vinet i sig är spännande komplext. Och miljön här stärker intrycket. Sedan ger jag av all min kraft för att förmedla vinet, odla vinet och presentera vingården. Det ger ett bestående intryck av vin och ett vin som inte finns någon annanstans. Jag vill ge folk en maximerat underbar vinupplevelse. Här får man vin med dramatik i form av passion, engagemang och med en unik stil som positivt överraskar. Det ger ett bestående intryck och skapar en nyfikenhet för att vilja provsmaka fler viner från Bjäre. MER OM VEJBY VINGÅRD www.vejbyvingaard.com VINMAKAREN Jeppe Appelin contact@vejbyvingaard.com UTMÄRKELSER ”Artisan Gold, Grand Gold & Silver” & dubbla ”Grand Gold” guldmedaljer i Tyskland, International PIWI Wine Award samt International Organic Award. EU-ekologiskt & Demeter certifierad för biodynamisk vinodling & vintillverkning. Georgian Gastronomy Ambassador 2021. Årets Entreprenör 2020 Båstad. Årets Personligheter 2018 Familjen Helsingborg.