BD 1
Porten till glädje En av de saker som karaktärise
rar portvin är att stilen har ett väldigt dedikerat följe. Dessa känns igen på att alla dina motargument mot att öppna (ytterligare) en flaska port lätt viftas bort. Inga logiska argument biter på portvinsälskaren. När jag letar efter fenomenet portvinsradikalisering på internet så hittar jag något om portvinsfeber. Ett extremt stadie som, naturligtvis, kommer av överflödigt portvinsintag. Men vad är det så som som anses överflödigt. Det är ju liksom där skon klämmer. Det kan portvinsälskarna inte vara eniga med resten av världen om. Lite som flat earth society. Ett glas port klockan 7 på morgonen - en bra start på dagen - när arbetet börjar 8.30? Går över 20 procent av utbetald lön oavkortat går till vinhusen i Porto? Är pengarna slut, din attityd dålig och hälsan sviktande? Tänk efter om det här är något du ska akta dig för. Jag har någon gång sett antydningar av det här i min egen familj, vi har naturligtvis också varit i Porto och umgåtts med den vita porten på balkongen över Douro-floden, så jag förstår dess attraktionskraft. Men jag är inte radikaliserad än. Har till och med haft mage att bli övertalad till annan dessertvin efter maten. Så än så länge har jag lyckats klättra ut ur portfällan varje gång den är på väg att klappa igen. Men jag skäms inte av att erkänna att jag dras som en magnet till portvinsartikeln i detta nummer. Trots att det finns läsning om vininvesteringar, det svenska vinet från Bjäre Wine Country och ett besök i Pompetteverkstaden. Peter Steen-Christensen innehåll 06 Aperitif Nyheter, rykten och halvsanningar. 16 Vindome Den i Sverige nylanserade digitala handelsplatsen. 20 Pompette Ett besök i verkstaden. 22 Porten till glädjen Vi dyker ned i det oemotståndliga portvinsglaset. 26 Vejby Vingård Pionjärer i Bjäre Wine Country. 30 Drick hemma Framför brasan. Eller ute i snön. Nummer 6 2022 PÅ BESÖK I Pompettes vinverkstad Chefredaktör Peter Steen-Christensen 070-886 71 01 ps@hkm.se Redaktionell och grafisk produktion Niklas Berglund Skribenter och fotografer Joakim Brage-Gumpert Thomas LB Johansson Veronika Seigerlund Pelle Tamleht VININVESTERINGAR PORTVIN SVENSKT VIN FRÅN BJÄRE Marknad Stockholm Jordache Naran, Marknadsansvarig jordache.naran@ng.se Leopold Ericlid leopold.ericlid@ng.se Vd Stefan Hallenius sh@hkm.se Vice vd Pelle Tamleht pelle.tamleht@ng.se Ansvarig utgivare Pelle Tamleht pelle.tamleht@ng.se Marknad Göteborg Magnus Linnemyr magnus.linnemyr@ng.se Rasmus Winblad rasmus.winblad@ng.se Marknad Öresund Martin Brolin martin.brolin@ng.se Marknad Örebro Dennis Karlsson dk@hkm.se Distribution distribution@ng.se Periodicitet Sex nummer per år Utgivare NÖJESGUIDEN MEDIA AB Annonsering: ng.se/annonsera ISSN: 0284-236X Redaktionen ansvarar ej för insänt icke beställt material. Nöjesguiden Stockholm Södra Dryckesgränd 1 111 30 Stockholm Nöjesguiden Göteborg Arsenalsgatan 6 411 20 Göteborg Nöjesguiden Öresund Lilla Torg 1 211 34 Malmö Nöjesguiden Media AB (NGM) ingår i HKM Media Group. NGM ger ut tidskrifterna Nöjesguiden, Kingsize Magazine och Djungeltrumman, Totally Stockholm, online och i print. NGM arbetar även med event och konsultation. 4