019 1
DRYCK Text: Peter Steen-Christensen och Thomas He
lsing Leif GW:s låda Kändisvin är egentligen inget vi vill slå på en för stor trumma för. Kanske speciellt inte när det kommer på låda. Men Leif GW Perssons nya vin är inte bara ”okomplicerat” det är tydligen också ”vänligt” plus att det ”får maten att smaka bättre” så vi kan inte låta bli att nämna det. Vinet kommer från Portugal, och är gjort på traditionella, lokala druvor. Smakmässigt ska det vara mellanfylligt med smak av färska röda bär. – Att samlas kring matbordet är det bästa sättet att umgås med familjen, vänner och bekanta. Till vardags när vi är samlade kring bordet vill vi inte ha ett dyrt och komplicerat vin, istället dricker vi ett okomplicerat och vänligt vin som med sin karaktär kan få maten att smaka ännu bättre. Det röda vinet i GW:s LÅDA är ett sådant. Jag har själv valt det för att jag gillar det och jag sätter gladeligen mitt namn på det, säger Leif GW Persson. PS Zero Point Zero Den alkoholfria trenden rullar vidare. I kölvattnet på Seedlip och halvsvenska Ceder’s, eller till och med helsvenska Gnista, så kommer fler och fler mindre namn som försöker att komma in på marknaden. Bland annat har det kokats ihop en alkoholfri gin ute på Ekerö som heter “Zero point zero gin”. Namnet ska inte förväxlas, även om det är svårt, med matkedjan Aldis alkoholfria mousserande vin med samma namn (som kostar 25 spänn i England). Båda pekar på ett innehåll som är helt utan alkohol, men förutom denna likhet så är nog “Zero point zero”, den svenska alltså, mer sofistikerad. 12 ”botanicals”, tagna från våra svenska ängar och skogar och laget som skapade produkten är övertygade om att det är en av världens bästa alkoholfria gin. PS Tveksamt unika glas för välgörenhet Smakrik 18-åring Mitt i ett gäng viner från bland annat Sydafrika, Spanien och Usa så lanserades också en whisky på Systembolaget den 25 juni. Det var en 18-årig gentleman från The Macallan som presenterades. The Macallan 18, som vi väljer att kalla den, sägs ha en komplex smak där du tydligt ska kunna känna sherryfat, torkad frukt, farinsocker, vanilj och mycket mer. Rekommendationen är att servera den rumsvarm så alla ni som gärna petar ned en isbit för att dämpa smaken, eller ett par droppar vatten för att späda ut den, gör kanske bäst i att plocka en annan whisky. Den här ska upplevas som den här i all sin härliga, rumsvarma skepnad. Och det vill till att du verkligen uppskattar en sådan här smakrik whisky för du får betala nästan 2 700 kronor för en flaska på 70cl. Det utgör, för den som är intresserad, ett literpris på närmare 3 856 kronor. TH Carlsberg satsade under juni månad på att stötta våra favoritkrogar och samtidigt få lite god pr på köpet. Kampanjen man lanserade i mitten på juni, och som avslutades den 28 juni, hade sitt fokus på alla stamgäster som finns i vårt avlånga land. Kampanjen gick under namnet “Stammisglaset” och poängen var att alla stammisar på respektive deltagande krog skulle kunna buda på ‘sin’ krogs stammisglas på Tradera. När kampanjen och auktionerna avslutats så levererades det unika stammisglaset till respektive krog där det varje auktionsvinnare sedan kunnat hämta upp det. – Det är många i Restaurangsverige som har det svårt just nu. Vi vet inte exakt hur sommaren, hösten eller ens framtiden kommer se ut. Men vi vet att vi alla kan göra skillnad. Med Stammisglaset vill vi på Carlsberg Sverige hjälpa restauranggäster att stödja just sina favoritställen, även om de inte kan eller vill besöka dem just nu. Kampanjen är också en påminnelse om den starka relationen mellan gästen och restaurangen, sa Peter Hammarstedt i ett pressmeddelande i juni. Glaset uppges vara “unikt” och “specialdesignat” och endast ett exemplar per krog skeppades ut. Enligt Carlsbergs pressmeddelande var det 700 krogar som deltog varav 22 i Örebro. Eller 21. Eller hur många det nu var. När vi kikade in på Carlsbergs sajt en knapp vecka före auktionsslut så var det lite rörigt, minst sagt. Restaurang Paloma hade två auktioner igång och av någon anledning var Clarion collection hotels pub Drott placerad i Örebro istället för Karlstad. Dessutom fanns en del bud på auktioner som väckte frågetecken. Nåja, auktionsslutet hann inte bevakas i tid till pressläggning men när vi kollade till auktionerna var det, lite överraskande Restaurang Hatt i den gamla hattaffären mellan Bishop arms och Lion bar som verkade populärast. 1 540 kronor var auktionen uppe i efter 64 bud. Kika in på stammisglaset.se för att se hur det slutade. TH 36 NOLLNITTON