019 1
SPORT bild: Pressbild NY HJÄLP FÖR KRISANDE IDROT
TSFÖRENINGAR SPORTPENGEN C oronakrisen slår hårt mot många idrottsföreningar och medan idrottsrörelsen som sådan fått några miljoner i stöd från staten så räcker det inte på långa vägar. För små föreningar blir det i bästa fall några tusenlappar och hör man till en marginaliserad sport så kan det bli ännu mindre. Då behövs andra intäktskällor, tänkande utanför den berömda boxen och en hel del uppkavlande av ärmar på ideella krafter. En möjlighet står Örebroaren Per Hjaldahl för efter att han startat upp den digitala plattformen “Sportpengen” som ska hjälpa föreningarna att samla in pengar. – Idrotten har varit en viktig del av mitt liv och det smärtar att höra om den akuta situation som många föreningar nu befinner sig i, säger Per Hjaldahl som är initiativtagare och vd för Sportpengen. I coronavirusets spår står många idrottsföreningar inför djupa hål i sina kassakistor, en del med inställda säsonger och många med uteblivna publikintäkter. – Situationen har blivit akut. Med “Sportpengen” vill jag kunna hjälpa till och ge tillbaka, säger Per Hjaldahl som har en lång idrottsbakgrund inom flera sporter, inte minst fotboll. Han har själv erfarenhet av att sälja allt från bingolotter till strumpor, städat diken och agerat konsertvakt för att dra 6 NOLLNITTON in pengar till sin förening. När föreningen som Per spelade i drabbades av stora skulder fick han en idé om en digital plattform som på ett enkelt sätt ger idrottsföreningar, oavsett sport eller nivå, möjlighet att samla in pengar. Och utan att behöva sälja några strumpor. Idén fick namnet “Sportpengen” och kan beskrivas som en plattform där vem som helst i omgivningen kan bli sponsor av laget. Laget drar därefter in pengar genom att exempelvis göra mål, spela matcher, delta i träningar eller räkna publik. Föreningen har själv stor frihet i hur det exakta upplägget ser ut. Sponsorerna i sin tur har när de registrerat sig uppgett hur många kronor de vill sponsra med för varje mål, match, 3-poängare eller inkast som klubben eller laget gör. – Jag vill att idrottslagen ska få fokusera mer på själva sporten och att en större andel tillfaller föreningen – genom Sportpengen är det cirka 93 procent. Ambitionen är att bli ett ekonomiskt fundament i Idrottssverige, berättar Per Hjaldahl. Flera av Sveriges mest anrika idrottsföreningar har redan registrerat sig hos “Sportpengen” – Gais, Brommapojkarna och IFK Västerås. Fotbollsklubben Kilsmo IK utanför Örebro är en lokal förening som har använt Sportpengen med stor framgång. – Det har fungerat oerhört bra och smidigt. Jag tror inte att något annat företag ger en så stor andel tillbaka till själva föreningen. Engagemanget har varit stort och det har varit lätt att få med nära och kära på tåget, säger Martin Ingvarsson som är spelare i division 5-laget och engagerad i Kilsmo IK:s fotbollskommitté. “Sportpengen” lanseras just nu på bred front och målsättningen är att skala upp arbetet för att kunna hjälpa så många krisande idrottslag som möjligt. En renodlad crowdfunding-funktion är Så här gör ni Registrera laget på Sportpengen.se och bestäm hur era sponsorer ska kunna bidra. Exempelvis bidrag för varje mål eller poäng laget gör eller bidrag per match. Efter det får ni en unik laglänk som ni kan dela med potentiella sponsorer. Det är via den här länken som sponsorerna registrerar sig. Både företag och privatpersoner kan registrera sig som sponsorer. På Sportpengen.se finns mer information om hur betalning går till och hur man exempelvis avbryter en sponsring. När ni är registrerade och har sponsorer kan ni när som helst logga in och rapportera in resultat av matcher. Vill ni ge lite extra service till sponsorerna kan ni lägga till text och bild från matchen. När matchen är registrerad skickas meddelande ut till alla sponsorer samtidigt som pengar börjar trilla in från dessa. Bidragen från sponsorerna kommer att finnas tillgängliga löpande vilket gör att ni inte behöver vänta till slutet av en säsong för att få in kapital. på gång liksom en satsning på gränssnitt och användarupplevelse. “Sportpengen” gör dessutom en första kapitalanskaffningsrunda för att leta investerare och tittar på internationella marknader för att expandera ytterligare. – Det har aldrig tidigare funnits ett så stort behov av en sådan här tjänst. “Sportpengen” fyller en lucka när det kommer till finansiering av idrotten, avslutar Per Hjaldahl.