Karlskogaliv MERVÄRDEN & NOTISER
Karlskogaliv ENERGI4SPARTIPS
Karlskogaliv INSTALLATIONER
Karlskogaliv VÅR ORGANISATION
vår organisation Vanliga frågor till de områdesan
svariga Karlskogahems lägenheter är uppdelade mellan fyra områdesansvariga där varje person har en rad adresser som de ansvarar för. I deras ansvar ingår bland annat visning av lägenheter, planering av lägenhetsunderhåll, besiktningar, tvätt och diskmaskinsinstallationer, hantering av fukt och brandskador och renovering av gemensamhetsutrymmen. Våra områdesansvariga svarar gärna på hyresgästernas frågor. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren. Får jag tapetersera om själv? Ja, så länge det är fackmannamässigt utfört och i neutrala färger. Får jag man ta bort existerande gardinskenor och montera upp nya egna? Ja, det får du. Men spara de som tillhör lägenheten. Om du flyttar från lägenheten behöver du återställa hur det ser ut idag. Får jag sätta upp tavlor? Ja, gör det gärna med tavelkrokar som endast efterlämnar tre små prickar. Tänk på att de lösningar där tavelkroken fästs med lim ofta drar med tapeten när den plockas bort, vilket kan medföra en kostnad för dig. Får jag sätta upp skåp i badrummet? Gör aldrig hål i väggar i badrum eller toa. Då bryter du tätskiktet vilket medför risk för fuktskador. Jag har flyttstädat min lägenhet nu och har en inbokad tid för städbesiktning/slutbesiktning. 8 Vad händer om städningen inte blir godkänd? Måste jag städa igen då? Om städningen inte blir godkänd bokas en ny tid för besiktning in, så du har chans att städa det som behövde kompletteras. Detta gäller dock bara om du bokat besiktningen så att det finns tid att utföra en ombesiktning, alltså inte har bokat din slutbesiktning i anslutning till avflyttsdagen. Om nästa hyresgäst ska flytta in samma dag får du inte chansen att åtgärda eventuella missar. Måste jag vara med på besiktningen? Det är inget krav att du måste närvara vid besiktning, men det är bra om du kan vara med. Du kommer att få information av din områdesansvariga under besiktningen och det är ett bra tillfälle att diskutera eventuella skador eller åtgärder i lägenheten. Vad är HLU? HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det innebär att du själv bestämmer om din lägenhet ska underhållas, eller om du hellre vill få rabatt på hyran. En gång om året kommer ett utskick till våra kunder där vi informerar när det är dags att underhålla just din lägenhet. Utskicket innehåller även information om hur stor rabatten blir om du avstår från underhållet, eller hur mycket du får betala om du vill tidigarelägga ditt underhåll. Väljer du att avstå från underhållet, betalas hyresrabatten ut efterföljande år. Anna-Karin Sköld Andreas Myr Sören Karlsson Peter Persson Ta kontakt med områdes ansvarig om: • du har fågor om lägenhetsunderhåll • du har fågor om tvätt- eller disk maskinsinstallation • du ska boka besiktning – gärna i god tid så du hinner åtgärda eventuella fel Du når din områdesansvarige lättast genom att maila till: kontakt@karlskogahem.se
Karlskogaliv KRÖNIKAN
Karlskogaliv RECEPT
Karlskogaliv LEDARE
Karlskogaliv KRYSSET