Karlskogaliv MERVÄRDEN & NOTISER
Karlskogaliv ENERGI4SPARTIPS
Karlskogaliv INSTALLATIONER
Karlskogaliv VÅR ORGANISATION
vår organisation TIPS: Spara pengar och besvär på
att städa ordentligt Att flyttstäda är väl inte det roligaste med att flytta. Men slarva inte – det kan både orsaka besvär och kosta dig pengar. Helt i onödan, faktiskt. – Jag har två enkla tips vid flyttstädning. Följ vår checklista och räkna med att det tar minst en dag, säger Anna-Karin Sköld, områdesansvarig på Karlskogahem. När man sagt upp sin lägenhet, är man mentalt på väg in i det nya boendet. Det är naturligt. Flyttstädningen kommer man dock inte undan. Det enkla och problemfria alternativet är att leja bort flyttstädningen till proffs. Det kostar dock en slant, även om man får göra RUT-avdrag med 50 procent av arbetskostnaden. Väljer man att göra flyttstädningen själv, är det viktigt att förstå att det inte går på en förmiddag. Städbolag, med sina professionella städare, räknar med att en lägenhet tar 6-8 timmar att städa. – Särskilt köket och badrummet kräver en viss arbetsinsats. Sedan är det tyvärr många som glömmer eller slarvar med fönsterputsningen, säger Anna-Karin Sköld och fortsätter. – Det är alldeles för många som får underkänt vid slutbesiktningen. Vi kan ge hyresgästen en andra chans, men sedan tar vi själva in en städfirma och skickar fakturan vidare till hyresgästen. Då missar hyresgästen även möjligheten till RUT-avdrag. Hur gör man då? Vid uppsägningen får hyresgästen en checklista på vad flyttstädningen innehåller. Följ den, punkt för punkt. Vid förbesiktningen kan man även få handfasta tips på hur det ska gå till. Vik sedan en hel dag för städjobbet. Kundvärdarna visar vägen – Vi som arbetar i Bobutiken ansvarar för hanteringen av nycklar och passerbrickor. Vi hjälper er även om ni vill boka en gästlägenhet eller boka in er på en kommande kundaktivitet, berättar Torbjörn Wallin. Det är Torbjörn och hans kollega Soha som du möter när du kliver in i Karlskogahems Bobutik. Även om deras ansvarsområde låter specifikt och inriktat på nycklehantering är de dom medarbetare som får hantera flest ärenden och av de mest varierande sorter. – Eftersom det är oss man träffar först får vi ju guida och slussa våra hyresgäster till rätt person i organisationen. Därför blir vi inblandade i allt från felanmälningar, störningar, ekonomifrågor till frågor om lägenhetsunderhåll. Det är det som gör det här jobbet så varierande och givande, vi får chansen att hjälpa våra hyresgäster med så många olika saker, berättar Soha Atie. De berättar att de på förmiddagarna tar emot hyresgäster i Bobutiken och på eftermiddagarna tar de emot ärenden och frågor via telefonsamtal och mail. – Kontakta oss på det sättet som passar er bäst! Vi finns här för att hjälpa er, säger Torbjörn glatt. 9
Karlskogaliv KRÖNIKAN
Karlskogaliv RECEPT
Karlskogaliv LEDARE
Karlskogaliv KRYSSET