Nöjesnytt Jönköping 1
the sims mobile Jag har aldrig varit något stort
fan av The Sims, men då jag för något år sedan provade Sim City till mobilen och tyckte det var ganska bra tänkte jag att det kunde vara värt att ge mobilversionen av The Sims en chans. Det första man ska göra är sin karaktär och här finns det en hel del möjligheter att justera utseendet på sin lilla sim såsom att välja frisyr, hårfärg, kläder, lite accessoarer och såklart kön. Då jag lätt kan bli lite petig när det kommer till vilka karaktärer jag ska spela med tog detta en hel del tid, men till slut fick jag ge med mig och bege mig in i simmarnas värld. Till en början flyter allt på i ett lagom tempo och man får hjälp av spelet var man ska trycka och vad som behövs för att komma vidare, det är alltså en tutorial om hur man spelar spelet. Här får man lära sig om lite olika valutor som behövs och energi som man använder sig utav osv… Själv lade jag inte så mycket uppmärksamhet under den här delen, vilket jag rekommenderar att man gör för då blir fortsättningen mycket lättare. Men jag ville helt enkelt bara komma vidare så jag kunde få spela på riktigt. Efter att ha tagit mig förbi den lite sega starten så var det äntligen dags att komma igång. I tutorialdelen har man byggt grunden på sitt hus och lärt sig andra bra saker och nu så ska alltså din sim utvecklas vidare, skaffa karriär och kanske till och med familj. Ganska snabbt upptäcker man dock att om man vill komma vidare i själva spelläget så får man vänta på att saker ska bli klara eller så kan man pytsa in en liten summa pengar och öka på sin frammarsch. Det är ganska uppenbart att det är det här EA vill att man ska göra, spendera pengar alltså. Det känns som att hela spelet är skapat bara för att tjäna pengar och det tar tyvärr död på mycket av spelglädjen. Det finns vissa saker som höjer spelvärdet, men roligast hade jag med att skapa min sim. Tyvärr är det här ett beteende som är lite för vanligt när det kommer till mobilspel – vänta, eller grinda som det kallas, eller ge oss pengar och kom vidare. Jag är lite envis när det kommer till det här så jag väntar en hel del, men om resultatet inte är värt väntan så är det heller inte värt mina pengar. I TEXT: CARL LINNÉ the sims mobile (IOS, ANDROID) BETYG 2 SPELNYHETER SWITCH SÄLJER MEST Nintendos ett år gamla konsol tuffar på som bara tåget. Med ett bra spelutbud och några av förra årets bästa titlar så har det gått så pass bra… att det aldrig har gått så bra för någon konsol innan. Nintendo Switch har sålt mer än någon annan konsol har gjort någonsin under sitt första levnadsår på världens största och därmed en av de viktigaste marknaderna - USA. Inte ens den bäst säljande konsolen genom tiderna Playstation 2 gick såhär bra första året. Det här gäller dock endast stationära konsoler, trots att Switchen är en hybrid, för i det bärbara segmentet är det Nintendos Game Boy Advanced som reagerar. WILL WRIGHT RÄDDADE DOUBLE FINE Skaparen av bl a Sim City, The Sims och Spore räddade alltså Tim Schafers spelstudio Double Fine under utvecklingen av Psychonauts. Efter fyra års utveckling av spelet Psychonauts bestämde sig finansiären till projektet att lägga ner och där stod alltså Tim med en personalstyrka på 30 personer och ett halvfärdigt spel och pengarna började sina. Efter att ha presenterat spelet för ett flertal utgivare och sedan gett honom nobben fick han motvilligt ringa sin gamle vän Will Wright som nyligen sålt sin spelstudio Maxis till EA och erbjuda en investeringsmöjlighet – tio procent av Double Fine mot att få låna pengar till att göra klart spelet. Tyvärr fick Tim även nobben här på grund av ägandekonflikter, då Will redan var delägare i ett annat spelbolag, så den gode Will beslöt sig helt sonika att ge pengarna till Tim. För att få en bättre beskrivning av händelsen kan man läsa Kotakus intervju (eller lyssna på den) med Tim Schafer på följande länk: goo.gl/auCBnc 78 | nöjesnytt