NG Sthlm 1
A tt bli gravid är det sista den tjugotreåriga Ra
kel, huvudpersonen i Yngvild Sve Flikkes komedi Ninjababy kan tänka sig. Hon har fullt upp med annat, är luspank och framför allt helt ointresserad av att bli förälder. Men så plötsligt spelar livet henne ett spratt och när hon inser att hon väntar barn är det sedan länge för sent för att göra abort. Hon hanterar det hela genom att få panik, rita serier och föra en dialog med bebisen som framför sina åsikter med Skam-skådespelaren Herman Tømmeraas röst. JAG ZOOMAR MED regissören Yngvild Sve Flikke och medan hon pratar om sina tonårsbarn som måste coronatestas väntar jag på första bästa tillfälle att berätta om min återkommande mardröm: att jag går på stan och från ingenstans får en stor ballong till mage och fattar att jag ska få barn. Den paniken, hur svettig jag vaknar och hur lättad jag är när jag inser att det bara är en dröm går inte ens att beskriva. – Hahaha ja, och det var just det som var så intressant att skildra – en person som deklarerar att hon aldrig ska ha barn och blir gravid som tjugotreåring. Jag försökte också föreställa mig det. Det hade varit helt sjukt. För mig är det också en betraktelse av just en individ som säger att den inte vill ha barn. Jag vet genom att ha pratat med olika personer att vi tar för givet att alla vill ha barn. De som inte har eller vill ha barn tycker man ofta lite synd om. När man uttryckligen inte vill ha barn ska man hela tiden förklara sig och rättfärdiga sitt beslut. Men om det är tvärtom behöver du absolut inte komma med några förklaringar. Huvudkaraktären är hämtad från den norska tecknaren Inga Sætres serieroman Fallteknikk. Vad var det som gjorde att du ville göra en film av den? – Fallteknikk kom fyra år innan jag fick idén att göra filmen. Då hade jag gjort min debutfilm Kvinner i for store herreskjorter som handlade om olika kvinnor i olika stadier i livet. Den ena var väldigt gravid och ignorerade det för karriären var viktigare för henne. Det gjorde att jag började fundera mer på ambivalensen man kan känna inför en graviditet. Trots att mina två graviditeter har varit önskade är själva tillståndet ganska konstigt, det konstigaste - att du vet att det växer en liten människa inom dig. YNGVILD MENAR ATT det finns väldigt många därute som inte ska ha barn, av både frivilliga och ofrivilliga anledningar. – Vill man inte så är det fortfarande rätt ”NÄR MAN UTTRYCKLIGEN INTE VILL HA BARN SKA MAN HELA TIDEN FÖRKLARA SIG” stigmatiserat. Och råkar du bli gravid så finns det press utifrån att du ska trivas med det och vara glad utåt. Det är ett så komplicerat tillstånd så jag klarar inte ens att artikulera det i en mening. Och då är det lättast för mig att uttrycka mig genom att göra film. Jag ville också försöka skapa något där animationen utgör en viktig del av hela produktionen. Och då kom jag på Inga, jag kände henne från förut men vi har inte jobbat ihop. Hon har blivit min närmaste samarbetspartner. Jobbade ni med animation parallellt med filminspelningen? – Ja, Inga började animera redan från starten av inspelningen. Vi hade testat oss fram under hela skrivprocessen och utvecklingen av filmen, mycket angelägna om att ha fria händer och tillsammans med producenten Yngve Sæter sökte vi och fick medel genom diverse talangprogram för att göra en lågbudgetfilm. Det var väldigt viktigt att undersöka hur vi kan använda oss av animation och vad som går att göra inom ramarna för budgeten. Det är Inga som har gjort all animation i filmen. För att ro filmen i hamn var det väldigt viktigt att planlägga detta med animationen noggrant. Inga samarbetade väldigt tajt med klipparen och var delaktig i manusarbetet. NR 10, 2021 | NÖJESGUIDEN 23