Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Referenser Ahlberg, Malin (1999). Författarevenem
ang på svenska folkbibliotek. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Ahlén, Birgitta & Norberg, Inger (red.) (2005). Läslust och läslist: idéer för högstadiet och gymnasiet. Lund: Bibliotekstjänst. Ahlström, Rebecca & Ekstrandh, Angelica (2005). Bokprat för barn: ur ett förmedlarperspektiv. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Aleman, Lotta & Ögland, Malin (2013). Att läsa är också en sport. Rapport och utvärdering. Regionbibliotek Stockholm. Allan, J., Ellis, S. & Pearson, C. (2005). Literature circles, gender and reading for enjoyment: Report for the Scottish Executive Education Department. Edinburgh: Scottish Executive. Almerud, Peter (2004). Bibliotek i skymundan: en rapport om arbetsplatsbibliotek. Stockholm: Kulturrådet. Andersson, Annica & Hjertström, Annika (2006). ”Det kanske är lite meningen att man ska vidga sina vyer”: en undersökning om yrkesförares inställning till läsning och användning av vägkrogsbibliotek. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Andersson, Camilla & Holmgren, Agneta (2011). Bloggarens val: En studie av lästips på bloggar. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Anderson, Richard C. (1985). Becoming a Nation of Readers: The Report of the Commission on Reading. Washington, D.C: National Academy of Education. Asplund, Stig-Börje (2010). Läsning som identitetsskapande handling: gemenskapande och utbrytningsförsök i fordonspojkars litteratursamtal. Diss. Karlstad: Karlstads universitet, 2010. Baker, Linda, & Wigfield, Allan (1999). Dimensions of Children’s Motivation for Reading and Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly 34, s. 452–477. Balling, Gitte (2007). Virtuelle læseklubber – på vej mod bibliotek 2.0. Danmarks Biblioteksskole, Center for Kulturpolitiske Studier. Bamkin, Marianne R. (2012). The promotion of reading on children’s mobile libraries in the United Kingdom. Diss. Loughborough University 2012. Bauer, Caroline Feller (1997). Leading kids to books through puppets. Chicago: American Library Association. von Baumgarten Lindberg, Marianne (red.) (2013). BERÄTTA, LEKA, LÄSA. Läsrörelsens projekt i 31 kommuner för barn upp till tre år. Läsrörelsen. Bengtson, Johanna (2006). Utvärdering av projektet I rörelse år 1. Bengtsson, Sara (1998). Vad är läsfrämjande?: en jämförande textstudie av synen på läsning och läsfrämjande åtgärder under tre decennier. Uppsala: Uppsala univ., Institutionen för kulturoch biblioteksstudier. Studentuppsats. Bergkvist, Jorunn (2008). ”En virtuell bokcirkel blir mer en del utav vardagen…”: En kvalitativ studie av virtuella bokcirklar. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Bergstedt, Eva (2012). Bubblan: berättelser på väg. Utvärdering av ett lässtimulansprojekt. Bergman, Lotta & Persson, Magnus (2013a). Författaren i klassrummet. En pilotstudie. Ingår i: Skjelbred, Dagrun & Veum, Anslaug (red.) Literacy i læringskontekster. Oslo: Cappelen Damm. Bergman, Lotta & Persson, Magnus (2013b). Läsningens scener. Ingår i: Björkman, Jenny & Fjæstad, Björn (red.) Läsning. RJ:s årsbok 2013/2014. Göteborg: Makadam. 118