Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Frid, Nina (2012). Slutet på boken är bara början
: om läsarsamtal, bokcirklar & bibliotek. Lund: BTJ förlag. Fuller, Danielle & Rehberg Sedo, DeNel (2013). Reading beyond the book: the social practices of contemporary literary culture. New York: Routledge. Furhammar, Sten (1997). Varför läser du? Stockholm: Carlsson. Föreningen Kulturstorm (2011). Men läs då!: Tre år av läsfrämjande i Västerbotten. Umeå: Föreningen Kulturstorm. Gallagher, Kelly (2009). Readicide: how schools are killing reading and what you can do about it. Portland, Maine: Stenhouse Publishers. Gambrell, Linda B. (2011). Seven Rules Of Engagement: What’s Most Important to Know About Motivation to Read. The Reading Teacher. 65, 172–178. Gomby, Deanna S. (2012) Family literacy and Home Visiting Programs. Ingår i: Wasik, Barbara Hanna (red.) Handbook of family literacy. New York: Routledge. Griffiths, Rose; Comber, Chris & Dymoke, Sue (2010). The Letterbox Club 2007 to 2009: Final evaluation report. Leicester: University of Leicester School of Education. Griswold, Wendy (2008). Regionalism and the Reading Class. University of Chicago Press. Gunter, Glenda & Kenny, Robert (2008). Digital booktalk: Digital media for reluctant readers. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8 (1), 84–99. Guthrie, John T. & Wigfield, Allan (2000). Engagement and motivation in reading. Ingår i: Pearson, David P.; . Kamil, Michael L.; Barr, Rebecca & Mosenthal, Peter B. (red.) Handbook of reading research. Vol. 3. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates. Gärdén, Cecilia; Michnik Katarina & Nowé Hedvall, Karen (2010). Projekt som biblioteksutveckling. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Konferenspaper. Hansson, Annice & Svensson, Margaret (2006). Läsfrämjande verksamhet för ”läsovana” vuxna. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Hartley, Jenny & Turvey, Sarah (2002). The reading groups book. 2002/2003 ed. Oxford: Oxford University Press. Hedemark, Åse (2011). Barn berättar: en studie av 10-åringars syn på läsning och bibliotek. Stockholm: Svensk biblioteksförening. Hedenström, Solveig, Holmén, Annika & Lundgren, Lena (2010). Läskonster: nya former för lässtimulans. Slutrapport från projektet Läskonster. Uppsala: Länsbibliotek Gävleborg Uppsala. Hedenström, Solveig & Lundgren, Lena (red.) (2011). Litteraturhus: rum för läskonster. Slutrapport 2 från projektet Läskonster. Uppsala: Länsbibliotek Gävleborg Uppsala. Helgesson, Annika (2006). Service för funktionshindrade: En undersökning av Boken kommerverksamhetens serviceutbud och några användares upplevelser av servicekvalitet. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Hell Carlsson, Hedvig-Christina (2014). Läsa för livet: Bibliotekschefers syn på litteraturförmedling för vuxna. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Helvig, Monica (2007). ”Før hatet jeg å lese – nå elsker jeg å lese!”: En evaluering av pilotprosjektet ”Idrett og lesing”. Foreningen !les 2007. Herder, Mats (1986). Arbetsplatsbibliotek i Sverige: studier av en uppsökande folkbiblioteksverksamhet och dess framväxt. Diss. Uppsala Univ. Heyns, Barbara (1978). Summer Reading and the Effects of Schooling. New York: Academic Press. Hornby, Susan & Glass, Bob (red.) (2008). Reader development in practice: bringing literature to readers. London: Facet. Hyder, Eileen (2014). Reading Groups, Libraries and Social Inclusion: Experiences of Blind and Partially Sighted People. Farnham: Ashgate Publishing Ltd. 122