Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Library and Archives Canada (2006). Literature Re
view on the Impact of Summer Reading Clubs. Canada: Goss Gilroy Inc. Lind, Annelie (2010). Skönlitteraturens budbärare: folkbibliotekariers syn på det litteraturförmedlande arbetet. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Lindsköld, Linnéa (2015) ”Att komma in i dom andras läsningar”: En studie av barns upplevelser av Sommarboken. Kultur i väst. Litteraturutredningen (2012). Läsandets kultur: slutbetänkande. Statens Offentliga Utredningar 2012:65. Stockholm: Fritzes. Ljung, Erika (2006). Läsfrämjande verksamhet för vuxna. En kvalitativ undersökning av bibliotekariers arbetsmetoder, litteraturförmedlande roll och kompetens. Uppsala: Institutionen för ABM Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Locke, Jill L. (1988). The effectiveness of summer reading programs in public libraries in the United States. Diss. University of Pittsburgh 1988. Loftebo Degervall, Sara (2006). Att väcka barns läslust med hjälp av bokprat. En kvalitativ studie. Uppsala: Uppsala universitet, Institutionen för ABM, Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Long, Elizabeth (2003). Book clubs: women and the uses of reading in everyday life. Chicago, Ill.: Univ. of Chicago Press. Lundgren, Lena (2007). Rum för barn – möjligheternas bibliotek. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Konferenspaper. Lundgren, Torbjörn & Kallenberg, Lena (2013). Läsandet bär demokratin: Om folkrörelsernas läsfrämjande erfarenheter och arbetsformer. En rapport från Arbetsgruppen för ett läslyft i Sverige. Lundh, Anna Hampson (2013). Talande böcker och läsande barn: barn berättar om talboksanvändning. Johanneshov: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM). Lundh, Anna Hampson & Michnik Katarina (2014). Samarbete mellan folkbibliotek och barnhälsovård i Sverige: En utökad kartläggning och nulägesbeskrivning. Halmstad: Regionbibliotek Halland. Lundin, Immi (2004). Cirkelbevis: läsecirklar på bibliotek. Lund: Bibliotekstjänst. Lynch, Jacqueline (2002). Parents’ self-efficacy beliefs, parents’ gender, children’s reader selfperceptions, reading achievement and gender. Journal of Research in Reading. 25, 54–67. Lysebäck, Anna & Norrström, Lise-Lotte (2000). Bokbussen – från dåtid till nutid: en studie om bokbussens utveckling i Sverige. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Läsa för livet: regeringens proposition 2013/14:3. (2013). Stockholm: Riksdagens tryckeriexpedition. Läsprojekt: inspirationsbok för förskola, skola och bibliotek. (2007). Lund: Btj. Mac an Ghaill, Máirtín (1994). The making of men: masculinities, sexualities and schooling. Buckingham: Open Univ. Press. Mauritzon, Sara & Wijk, Sara (2008). Att få upp ögonen för faktaboksfrågan: En kartläggning av bibliotekariers förmedling av faktaböcker på bokprat. Lund: Lunds univ. Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. McKenna, Michael C. (2001). Development of Reading Attitudes. Ingår i: Verhoeven, Ludo & Snow, Catherine E. Literacy and Motivation. Reading Engagement in Individuals and Groups. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. McKoy Lowery, Ruth; Sabis-Burns, Donna & Anderson-Brown, Shawn (2008). Book Buddies: Kindergartners and Fifth Graders Explore Books Together. Dimensions of Early Childhood. Volume 36, number 3. Milosavljevic´, Vesna & Olsson, Margareta (2007). Att stimulera till läslust – ett samarbete mellan skolbibliotekarier, pedagoger och specialpedagoger. Malmö: Malmö högsk. Examensarbete. 124