Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Limberg, Louise (red.). Barnet, platsen, tiden: t
eorier och forskning i barnbibliotekets omvärld. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Redman, Marianne (2013). Unga män och pojkar läser: rapport från en förstudie. Länsbiblioteket i Örebro län. Reeder, Gail. M. (1991). Effect of booktalks on adolescent reading attitudes. Diss. University of Nebraska, 1991. Roman, Susan; Deborah T. Carran & Carole D. Fiore (2010). The Dominican study: public library summer reading programs close the reading gap. River Forest, IL, Dominican University, Graduate School of Library & Information Science. Ross, Catherine Sheldrick; McKechnie, Lynne & Rothbauer, Paulette M. (2006). Reading matters: what the research reveals about reading, libraries, and community. Westport, Conn.: Libraries Unlimited. Rydbeck, Kerstin (2013). Läsargemenskapernas komplexa landskap: om bokcirkelbegreppet och utvecklingen av svensk bokcirkelverksamhet, med speciellt fokus på folkbibliotekens och studieförbundens cirklar. Ingår i Frenander, Anders & Nilsson, Skans Kersti (red.), Libraries, black metal and corporate finance: Current research in Nordic Library and Information Science: Selected articles from the 40th anniversary conference of the Swedish School of Library and Information Science, s. 112–135. Borås: Högskolan i Borås. Rydsjö, Kerstin (2012). Dags att höja ribban!?: en rapport om samverkan mellan barnhälsovård och bibliotek kring små barns språk- och litteracitetsutveckling. Halmstad: Regionbibliotek Halland. Rydsjö, Kerstin & Elf, AnnaCarin (2007). Studier av barn- och ungdomsbibliotek: en kunskapsöversikt. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rydsjö, Kerstin; Hultgren, Frances & Limberg, Louise (red.) (2010). Barnet, platsen, tiden: teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rönström, Thomas (red.) (2000). Ett läsande Norden: bokprat, barnbokskaravaner och lässtafetter. Köpenhamn: Nordiska litteratur- och bibliotekskommittén. Samuelsson, Linn (2007). Rum för barn. Biblioteket som bytte skepnad. Uppsala: Institutionen för ABM Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Sandberg Hven, Marianne (1998). Bokprat på barnbibliotek. Uppsala: Uppsala univ., Institutionen för kultur- och biblioteksstudier. Biblioteks- och informationsvetenskap. Examensarbete. Sandin, Amira Sofie (2011). Barnbibliotek och lässtimulans: delaktighet, förhållningssätt, samarbete. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Saricks, Joyce G. (2005). Readers’ advisory service in the public library. Chicago: American Library Association. Scarborough, Hollis S. & Parker, Jennifer D. (2003). Children’s learning and teachers expectations: Matthew effects in children with learning disabilities: Development of reading, IQ and psychosocial problems from grade 2 to grade 8. Annals of Dyslexia, 53, 47–71. Schmidt, Catarina (2013). Att bli en sån´ som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Diss. Örebro: Örebro universitet, 2013. Schmidt, Catarina (2015). ”Vi packar mängder med böcker, kanelgifflar, saft och kör ut”. En rapport om läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner. Halland: Regionbibliotek Halland. Schultz Nybacka, Pamela (2005). Människans väg till boken – en studie om böcker och läsande efter momssänkningen. Slutrapport från bokpriskommissionen och projektet Bookonomy. Schultz Nybacka, Pamela (2011). Bookonomy: the consumption practice and value of book reading. Diss. Stockholms universitet 2011. Skolverket (2007). Vad händer med läsningen?: en kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige 1995–2007. Stockholm: Skolverket. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. 126