Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Projektet genomfördes i samarbete mellan Socialfö
rvaltningen i Stockholms stad, Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet, Regionbibliotek Stockholm och Bokspindeln, det senare en plattform för läsfrämjande projekt och uppdrag. Bokpaketen innehåller en skönlitterär bok och en faktabok, brev från en av författarna, samt brev från ett närliggande bibliotek. Paketen ska förutom att tillhandahålla bokgåvor också fungera som en påminnelse om att biblioteket finns. Verksamheten har en engelsk förebild i The Letterbox Club, som bygger på ett liknande koncept. I en utvärdering av engelska Letterbox Club utfördes för- och eftermätningar med standardiserade instrument på ett stort antal barn under projektets två första år, och resultaten visade på signifikanta förbättringar i läsförmåga båda åren (Griffiths m.fl., 2010). Precis som Bookstart sker Letterbox Club i regi av brittiska Booktrust, och fler utvärderingar av Letterbox Club finns tillgängliga på organisationens hemsida. Bookstart Det brittiska bokgåvoprogrammet Bookstart började som ett projekt i Birmingham 1992, på initiativ av den ideella läsfrämjandeorganisationen Booktrust. År 2013 fanns Bookstart representerat i 38 länder i samtliga världsdelar. Engelska Bookstart är ett program som bland annat innebär att via barnhälsovården dela ut böcker till familjer med barn från sex till nio månader. Bookstart är i hög grad ett samverkansprojekt, som innefattar samarbeten med ett flertal professionella grupper och organisationer, så som exempelvis handikapporganisationer av olika slag (Cooling 2011). Bookstart når ut till över två miljoner barn och deras familjer varje år (Bird 2014). På Booktrusts hemsida beskrivs verksamheten som flaggskeppet i Booktrusts portfolio av bokgåvoprogram. Numer finns även utökade Bookstart-program, skräddarsydda för specifika målgrupper. Så har exempelvis Bookstart Corner ett särskilt fokus på socialt missgynnade familjer. Bookstart har varit föremål för flera undersökningar och utvärderingar genom åren, och det skulle föra för långt att redovisa dem alla här. Flera rapporter om Bookstart, Bookstart Corner och Bookstart+ finns tillgängliga på Booktrusts hemsida. Bookstart har exempelvis utvärderats av forskarna Barrie Wade och Maggie Moore i flera omgångar, som kunnat konstatera goda resultat av bokgåvoprogrammen. Programmet Bookstart+ har utvärderats av O’Hare & Connolly (2010), som bland annat påvisat förbättrade attityder hos föräldrar gentemot läsning tillsammans med sina barn och ökad biblioteksanvändning, till följd av programmet. En större undersökning av Bookstart (NCRCL 2001) genomförd vid National Centre for Research in Children’s Literature vid University of Surrey i Roehampton, redovisar följande resultat: • Ökad läsning (oftare och mer) med spädbarn och små barn bland föräldrar/vårdnadshavare • Ökat antal biblioteksmedlemskap för barn • Fler föräldrar/vårdnadshavare som sätter värde på läsning för spädbarn och småbarn • Ökat självförtroende vad gäller högläsning för barn • Ökad medvetenhet om läsningens roll för tal- och språkutveckling 33