Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
har inneburit att områdets bibliotekarie besökt f
örskolan en förmiddag per vecka och tillsammans med barn och personal samlats kring böcker och berättande. Bibliotekarien betraktas här som ytterligare en resurs som förser förskolepersonalen med kompetens och verkar som inspiratör i synnerhet för läsombuden. En särskild tonvikt har lagts på att hitta litteratur på barnens modersmål. Som inspirationskälla uppges projektet Alfons öppnar dörren – om invandrarbarn och språk, ett projekt som bedrevs 2001–2003 i två invandrartäta bostadsområden i Halland och som riktade sig till flerspråkiga barn och deras föräldrar. För en projektbeskrivning av Alfons öppnar dörren, se Pettersson (2004). Give me five Ett flertal läsfrämjandeprojekt syftar till att få till stånd ett fördjupat samarbete mellan förskola och bibliotek. Ett sådant projekt är Give me five: barn, böcker, berättelser. Inom detta projekt betonas litteraturen som konstform. Give me five genomfördes med stöd från medverkande kommuner i Västerbottens län, Länsbiblioteket i Västerbotten, Region Västerbotten och Kulturrådet. Projektet ägde rum i Västerbotten från hösten 2010 till våren 2014 och inriktade sig på femåringar. Tillsammans med barn, bibliotekarier och andra vuxna i barnets närhet gjorde man en upptäcksresa i bilderbokens värld. Såväl barn som pedagoger uppmuntrades att arbeta med ”angelägna bilderböcker av hög konstnärlig kvalitet” och ”ofta andra böcker än de självklara valen”. En utgångspunkt var att en bilderbok är ett konstverk som ”kan användas för att undersöka både sin egen värld och andras världar”. En målsättning med projektet Give me five var att ha barnet som utgångspunkt. På flera förskolor genomfördes en inventering av barnens egna önskemål innan arbetet inleddes. Vidare betonades det kreativa skapandet som pedagogisk metod – att exempelvis måla, klä ut sig, sjunga, ramsa, dramatisera, återberätta, dansa, klippa collage eller bygga modeller. Kulturpedagoger, illustratörer, författare och andra professionella deltog i fortbildningar och workshops kring bilderböcker och hur de kan användas i pedagogisk verksamhet. Samarbetet medförde att bibliotekets och förskolans personal berikade varandras kompetenser och biblioteket blev en självklar och välbekant plats för barnen. Till projektet har också knutits en blogg. En rapport om projektet har författats av Ulla Wiklund (2014). BERÄTTA, LEKA, LÄSA BERÄTTA, LEKA, LÄSA är ett större projekt i samarbete med förskolor och bibliotek med inriktning på barn i åldern 1–3 år. Projektet är initierat av den ideella föreningen Läsrörelsen. Det påbörjades hösten 2013 och pågick till och med våren 2015 i samtliga 31 kommuner i Sörmlands, Västmanlands och Örebro län. Inom projektet valde man att arbeta med en bilderbok under en längre tid. Det övergripande målet var att utöka och stimulera barns tidiga möte med litteratur. Projektet syftade bland annat till att öka förskolornas och bibliotekens kunskap om barnlitteratur och litteraturpedagogik för små barn, stimulera föräldrarnas engagemang, samt utöka och stimulera små barns tidiga möten med litteratur. Till verksamheten har 42