Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
barn. Projektet pågick i Malmö 2008–2011 med stöd
från Brottsförebyggande rådet, Kulturrådet och Arvsfonden. Projektet är unikt såtillvida ett det är första gången ett svenskt bibliotek beviljats bidrag för brottsförebyggande arbete. Projektet tar utgångspunkt i en rapport från Barnombudsmannen, som påtalar att barn har dåliga förutsättningar för att upprätthålla en positiv kontakt med föräldrar som frihetsberövats. Projektet utgår även från forskning som visar att barn till frihetsberövade föräldrar riskerar att få känslomässiga svårigheter. Med projektet ville man bland annat stärka relationen mellan barn och föräldrar, för att minska de negativa effekterna som kan uppstå på grund av att barn och föräldrar skiljs åt i samband med ett frihetsberövande. Projektet hämtade inspiration från liknande verksamhet i England, men till skillnad från föregångaren The Big Book Share (The Reading Agency) genomfördes det i form av studiecirklar. Syftet med projektet Godnattsagor inifrån var bland annat att öka de intagnas möjligheter att på ett positivt sätt ta del av och medverka i sina barns känslomässiga, sociala och intellektuella utveckling, och att framhålla berättelsers och sagors betydelse för barns mognad och inlärning. Projektet har utvärderats av Annelie Björkhagen Turesson (2011), lektor i socialt arbete vid Malmö högskola. Utvärderingen bygger på deltagande observationer, enkäter och kvalitativa intervjuer, och redovisar att 95 procent av de pappor som deltog fått ett ökat intresse av att läsa för sitt barn till följd av projektet. I utvärderingen framkommer också att närmare nittio procent av de fäder och mödrar som deltog anser att relationen mellan dem och deras barn har stärkts med hjälp av projektet. Referenser Anderson, Richard C. (1985). Becoming a Nation of Readers: The Report of the Commission on Reading. Washington, D.C: National Academy of Education. Bauer, Caroline Feller (1997). Leading kids to books through puppets. Chicago: American Library Association. von Baumgarten Lindberg, Marianne (red.) (2013). BERÄTTA, LEKA, LÄSA. Läsrörelsens projekt i 31 kommuner för barn upp till tre år. Läsrörelsen. Bird, Viv (2014). Bookstart in England: A Worldwide Early Reading Programme. Ingår i: Maas, Jörg F., Ehmig, Simone C. & Seelmann, Carolin (red.) Prepare for Life! Raising Awareness for Early Literacy Education: Results and Implications of the International Conference of Experts 2013. Mainz: Stiftung Lesen. Björkhagen Turesson, Annelie (2011). Sagor som skapar skillnad. En utvärdering av Godnattsagor inifrån. Malmö: Malmö högskola. Bleses, Dorthe & Andersen, Mette Kjær (2011). Kan Bogstart gøre en forskel? En undersøgelse af Bogstarts potentiale som led i det forebyggende arbejde for at understøtte sprogtilegnelsen hos børn i udsatte boligområder. Odense: Syddansk Universitet, Center for Børnesprog. Bonci, Angelica (2011). A research review: the importance of families and the home environment. London: National Literacy Trust. Borrman, Pia & Hedemark, Åse (2015). Leonards plåster: om syfte, barnsyn och kvalitet i bibliotekets sagostund. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Brooks, Greg; Pahl, Kate; Pollard, Alison & Rees, Felicity (2008). Effective and inclusive practices in family literacy, language and numeracy: a review of programmes and practice in the UK and internationally. Reading, CfBT Education Trust. 46