Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Idrett og Lesing Ett exempel på ett större läsfrä
mjandeprojekt i samarbete med bibliotek och idrottsföreningar finner man i vårt västra grannland. Projektet Idrett og Lesing syftade till att integrera läsning i norska idrottsmiljöer. Projektet pågick i tre år och finansierades av Statens senter for arkiv, bibliotek og museum, samt Kulturrådet i Norge. Bakom projektet Idrett og Lesing stod Foreningen !les, en organisation som, inspirerad av liknande organisationer som Läsrörelsen i Sverige, Stiftung Lesen i Tyskland och National Literacy Trust i England arbetar för att öka läsandet i Norge. Målgrupp för projektet Idrett og Lesing var ungdomar i åldern 13–19 år. Projektet involverade idrottsutövare på alla nivåer från ett flertal sporter. Samtliga idrottsklubbar som ingick i projektet fick en bokväska med ett varierat urval. En av målsättningarna med projektet Idrett og Lesing var att uppmuntra idrottare till att införliva läsning i sin idrottsvardag, speciellt under vila och på resor, som en form av avkoppling och mental träning. I projektet Idrett og Lesing arbetade bibliotekarier med att besöka idrottsklubbar före och efter ett träningspass. Med hjälp av bokväskor lät man bygga upp ett ”omklädningsrumsbibliotek”, och informerade samtidigt om olika böcker. I samarbete med idrottsorganisationer och norska författarförbundet erbjöd man sig också att besöka klubbar tillsammans med framstående idrottsutövare och författare med sportintresse. Under de olympiska spelen i Kina 2008 levererade Foreningen !les bokväskor till norska idrottare. Projektet Idrett og Lesing var indelat i tre delar; bokpallen, elit/landslag och fritidsidrott. Utvärderingen av projekts pilot redovisar goda resultat, bland annat att 76 procent av utövarna som deltagit i projektet läst böckerna i bokväskan. En slutsats av utvärderingen är att besöken av författare och idrottsutövare varit en viktig del av projektet. Utöver den direkta kontakten med utövarna bidrog kända idrottsutövare med boktips på en nätsida knuten till projektet. Huvudmålet med Idrett og Lesing var att öka engagemanget och intresset för läsning bland idrottsungdomar och elitidrottare. Bland metoderna som användes märks ”omklädningsrumsbibliotekarier” (garderobebibliotekarer), bokväskor, författarbesök och/eller idrottsutövare, samt rekrytering av elitidrottare som läsande förebilder. Genom att profilera kända elitidrottare som läsare ville man förmedla till idrottsaktiva barn att idrott och läsning är en ”sund och god kombination” (Helvig 2007). I utvärderingen av hela projektet redogörs bland annat för hur mycket böcker som lånades från bokväskorna, hur ofta bokväskorna var med på träning eller i anslutning till resor, samt i vilken grad verksamheten bidrog till ett ökat intresse för litteratur och läsning (Burås Storø 2008). Man undersökte också i vilken grad projektets nätsida använts under projektperioden. Läsande förebilder i form av elitidrottsutövare framstår i rapporten som viktiga för idrottande ungdomars läsengagemang. Reading Stars Flera läsfrämjande verksamheter som förenat idrott med läsning har profilerat idrottsstjärnor som läsande förebilder. Så uppmärksammade exempelvis Riksi57