Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Kapitel 8. Tillgängliggörande Biblioteksrummet De
n brittiske ungdomsboksförfattaren Aidan Chambers har påpekat att all läsning måste ske någonstans, och var vi läser påverkar hur vi läser. Chambers har beskrivit barns och ungdomars läsande som en cirkel, där de olika leden för tillbaka till början igen: ATT VÄLJA (Bokbestånd, tillgång, åtkomlighet, skyltning och presentation) VUXENSTÖD ”ATT LÄSA” (Tid att läsa. Lyssna till högläsning. Tyst läsning.) Källa: Chambers (1995) I boken Böcker omkring oss: om läsmiljö (1995), från vilken modellen ovan är hämtad, framhåller Chambers vikten av att underlätta för läsning genom att tillhandahålla speciella läsplatser, vilket också ger en indikation om att läsningen värderas, samt att skylta och ställa fram böcker, vilket både är ett sätt att ge boktips och visa att läsning värderas. Att välja förutsätter ett urval att välja ifrån, och urvalet bör vara brett och varierat. Därutöver bör urvalet vara tillgängligt och presenterat på ett sätt som passar den tänkta målgruppen. Att tillgängliggöra kan exempelvis innebära att man underlättar för barn att göra egna val genom böckernas placering. De flesta bibliotek har möblerat för att möjliggöra läsning på plats, men det har påpekats att medierna ofta dominerar biblioteksrummet på ett sätt som snarare inbjuder till att de upplevs någon annanstans. Som vi kommer att se bedrivs emellertid olika verksamheter för att göra biblioteket till en läsmiljö att uppleva här och nu. I Studier av barn- och ungdomsbibliotek (Rydsjö & Elf 2007) diskuteras bibliotekets 85 ”Jag tyckte om det. Jag vill göra det igen.” Organiserade boksamtal. Vardagsprat om böcker. REAKTION/RESPONS