Nordens Tidning 1
UTBILDNING Arnö, konferenser, hostel och B&B drab
bades direkt när nedstängningen av skolorna kom. – Vi tappade beställningar för mellan en halv och en miljon kronor. Vi har lyckligtvis byggt upp en stabil ekonomi tidigare men det går inte ha den här utvecklingen någon längre tid förstås, säger han. DET NORDISKA SAMARBETET är den del av verksamheten som i någon mening tagit mest stryk. Ett evenemang som fått strykas är debutantseminariet, som samlat nordiska debutantförfattare varje sommar ända sedan 1964. Nu vill man ändå försöka rädda det. – Det är ju en tradition som gör ont att bryta. Vi har skjutit upp det två gånger redan men nu ska det hållas i oktober, det är verkligen vår förhoppning att det ska kunna genomföras då, säger han. ”Vad är det som går förlorat? Det handlar om social interaktion som också har stor betydelse.” Många möten mellan representanter från de olika länderna har fått en annan form. – Vi har haft många möten i Zoom eller med andra verktyg men fysiskt kan vi inte träffas. Ett möte som normalt tar fem timmar kanske nu tar två timmar. Vad är det som går förlorat? Det handlar om social interaktion som också har stor betydelse vid sidan av det formella arbetet, säger Mats Lundborg. Just det här dubbla, att det finns fördelar men även nackdelar med distansundervisning och de digitala verktygen är något att ta med sig in i framtiden när pandemin tillåter mer normala förhållanden. – Kanske kan man ha vissa möten på distans, men att man ändå träffas ett par gånger per år eller så. Kanske kan vissa föreläsare delta på distans, säger Mats Lundborg. Sakta men säkert kommer vardagen att återvända till Biskops Arnö. Det kan bli en vardag som ändå ser annorlunda ut än den gjort tidigare. HÅKAN SÖDERBERG Kunskap är nyckeln till problemlösning VAD INNEBÄR covid-19 egentligen? För mig, som för så många andra, har det betytt bland annat isolering, oroväckande förändringar i vardagen, och en långvarig osäkerhet i livet. Goda vänner och klasskamrater som jag hade bott med åkte hem helt plötsligt, medan jag stannade kvar på ön. Undervisning som var planerad efter lokala möjligheter fick anpassas till distansutbildning över en natt, med hjälp av digitala plattformar och våra hängivna lärare. Även om jag var mycket tacksam för skolans snabba agerande och lärarnas kämpaglöd, var det ingen som visste hur länge situationen skulle pågå. Vi alla önskade innerligt från dag ett att vi skulle kunna återförenas inom kort. MEN HUR gick det då? Jag som behöver mina dagliga rutiner på skolan samt personlig kontakt med lärare fick jobba dubbelt så hårt för att klara av terminen, men även då hade situationen en dualitet. I vissa ämnen kunde jag faktiskt bättre visa mina kunskaper skriftligt hellre än muntligt, medan i andra fick man acceptera de förlorade diskussionstillfällena som är karakteristiska för folkhögskolan. Man fick verkligen ta eget ansvar för sina studier, och trots att det var prövande så blev det en bra chans att öva olika strategier för att uppehålla disciplin och motivation. En tröstande sak är hur vi på ön har tagit hand om varandra, och covid-19 har påmint mig om varför jag just vill studera – framtiden är fylld med problem som vi behöver lösa tillsammans, och kunskap är nyckeln till det. EMMA KUPIAINEN, ELEV ALLMÄN KURS BISKOPS ARNÖ NORDENS TIDNING 3-20 23