Vårdfokus Digital vård
Vårdfokus Nyheter
HALLÅ DÄR Eva Fernvall Den 1 april var det 20 år
sedan biomedicinsk analytiker blev ett legitimationsyrke. Eva Fernvall, som själv tillhör yrkesgruppen, var Vårdförbundets ordförande och en av dem som lyckades driva igenom både legget och namnbytet från laboratorieassistent. Hur gick processen kring legget till? – Det gjordes utredningar under flera års tid, där Vårdförbundet satt med. Flera andra yrkesgrupper ingick också. Ingen var väl egentligen emot att biomedicinsk analytiker skulle bli ett legitimationsyrke, men det var samtidigt ingen som tyckte att det var nödvändigt heller, eftersom vi inte hade direkt patientkontakt. Vad har legitimationen betytt för biomedicinska analytiker? – Självklart jättemycket, främst för patientsäkerheten. Yrkesgruppen har fått en annan legitimitet och status i hela sjukvårdssystemet, som en erkänd kompetens och kunskap som behövs. Tidigare sågs vi som underordnade läkarna, som var de som man tyckte fattade beslut. Men vi godkände ju även på min tid analyserna själva så det var en förlegad syn redan då. Först skedde ett namnbyte. Tidigare var titeln laboratorieassistent. Berätta! – Det är faktiskt en fantastisk historia! 1995-1996 gick Vårdförbundet ut i en stor konflikt med Landstingsförbundet, som arbetsgivarorganisationen hette då. Ganska snabbt blev det medling eftersom parterna inte kom överens. Varje möte med medlarna avslutade jag med orden: ”Och för övrigt ska vi byta yrkestitel till biomedicinsk analytiker.” Landstingsförbundet sa absolut nej. Till slut började medlarna irritera sig på arbetsgivarparten, tror jag. De sa: ”Okej, ni får heta biomedicinsk analytiker/laboratorieassistent”, men det gick vi inte med på. Efter ytterligare förhandlingar skrevs biomedicinsk analytiker in i kollektivavtalet, vilket var en stor seger. Vem kom på yrkestiteln? – Jag var ordförande i Laboratorieassistentföreningen, där diskussionen pågått en längre tid. Läsarna fick skicka in förslag på ny yrkestitel via medlemstidningen Laboratoriet. Det kom både roliga och seriösa förslag. I Norge hette det bioingenjör, vilket vi inte tyckte passade. Däremot sneglade vi på den engelska titeln biomedical scientist, och då var biomedicinsk analytiker ganska likt. PER BENGTSSON 2026 / vårdfokus #4 / 19 BIOMEDICINSK ANALYTIKER FD FÖRBUNDSORDFÖRANDE »Legitimationen ledde till status och erkännande.« FOTO STEFAN BLADH
Vårdfokus Kongress
Vårdfokus Fackligt
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Special Pendling
Vårdfokus Pendling
Vårdfokus Intervjun - Love Runesson
Vårdfokus Forskning
Vårdfokus Fokus - Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Fokus - Barnmorska
Vårdfokus Fokus - Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Fokus - Student
Vårdfokus Fokus - Ledarskap
Vårdfokus Efter jobbet